چکیده:
چکیدهیکی از دانش های پیش نیاز تفسیر قرآن و یکی از مباحث علوم قرآنی شناخت آیات مجملو مبیَّن و مسائل مربوط به آن است. سیوطی عالم معروف علوم قرآنی، فصلی را در معرفیآیات مجمل و تبیین آن قرار داده و تبیین آن آیات را در قالب دو قسم متصل و منفصلدانسته است. او همچنین آیاتی را برای مجمل قرآن و تبیین متصل و منفصل آن مثال آوردهاست. مقالۀ حاضر با روش تحلیلی انتقادی در نقد دیدگاه سیوطی نوشته شده است. پژوهشپیش رو، هم در مجمل بودن شماری از آیاتی که سیوطی مجمل پنداشته، مناقشه کرده و مبیَّنبودن آنها را توضیح داده است و افزون بر آن، هم وجود تبیین متصل برای آیات مجمل رانفی کرده و هم مبیِّن نبودن آیه ای را که سیوطی مبیِّن آیه ای مجمل دانسته، تبیین کرده است.
One of the prerequisites for interpreting the Qur’an and one of the issues of the Qur’anic sciencesis knowing ambiguous and unambiguous verses and their related issues. Suyuti, the famousscholar of the Qur’anic sciences, has included a chapter in introducing the ambiguousverses and explaining them, and has considered the explanation of those verses in the form oftwo types: connected and separate. He has also given examples of some connected and separateambiguous verses. Using a critical-analytical method, the present paper criticizes Suyuti’spoint of view. It argues that some verses that Suyuti considers ambiguous are in fact unambiguous.Moreover, it rejects the existence of connected unambiguity for ambiguous verses andstates that some verses Suyuti has offered as removing the ambiguity of an ambiguous verse donot accomplish this goal.