چکیده:
هنرهای عمومی یکی از کمهزینهترین، و در عین حال موثرترین ابزارها برای خلق و ارتقای کیفی فضاهای شهری است. همچنین در جوامع دموکراتیک امروز هنرهای عمومی از جنبه سفارشی و زیباییشناختی صرف فاصله گرفته است و در کنار تحولات فناورانه موجود، بهعنوان ابزاری مهم برای ارتقای کیفیت فضاهای شهری مود توجه قرار دارند. در این بین، دیوارنگارهها یکی از ملموسترین انواع هنری عمومی است که در چرخهای دیالکتیکی، از تمایلات و ترجیحات مردمی، یا حداقل قشر روشنفکر، اثر گرفته و در طول زمان بر ادراک و ارزشهای فرهنگی آنها اثر میگذارد. هدف این پژوهش که کشف ترجیحات مردمی در حوزه دیوارنگارههای شهری و استفاده از آن برای تدوین یک چارچوب اولیه طراحی شهری برای دیوارنگاریها در شهر قزوین است؛ را میتوان ذیل رویکردهای قدرتمند مشارکتی به طراحی و ساماندهی فضاهای عمومی در شهرسازی امروز قلمداد کرد.
مقاله حاضر مبتنی بر رویکردی تحلیلی-تجویزی، از روشهای جمعآوری اطلاعات بر پایه مطالعات اسنادی، پیمایش میدانی و مصاحبه بهره میگیرد و میکوشد در سه گام به مرور مبانی نظری متاخر پیرامون دیوارنگاری، اخذ ترجیحات شهروندان قزوینی و در نهایت تفسیر دادهها و ارائه تجویزی راهبردی بپردازد.
یافتههای پژوهش بر مبنای ترجیحات مردمی نشان میدهد شهروندان قزوینی از حیث موضوع و محتوا، به گونههای طبیعتمحور و حماسی-اساطیری و از حیث سبک و طرح به کاشینگاری و دیوارنگاریهای نورپردازانه تمایل دارند. همچنین بر پایه توجه توامان به کاستیها و قابلیتهای موجود چارچوبی راهبردی برای اقدام تدوین شده که مشتمل بر اهداف کلان سهگانه، شاخصهای یازدهگانه و راهبردهایی برای خلق فضاهای شهری مطلوبتر با استفاده از دیوارنگاری در قزوین است.
public arts are one of the cheapest and most accessible alternatives for achieving alive urban places. this kind of art, the name implies, is born, raised, and matured from byways corners of a city and its living streets. in most european countries, the importance of public arts has been proved so obviously. in such countries, they consider complete separate planning acts from master plans for public arts, usually called "public art master plan" with a long-term vision and practical strategies.
furthermore, in numerous countries, public art has not been considered just as an aesthetic aspect with official purposes, but also as a means for transmitting the society’s ideologies and attitudes, especially the society’s intellectuals.
murals in this category are one of the most colorable and effective types of public arts that can be executed on cities walls in different ways: official or graffiti, professional or amateur, long term or short term, etc.
in this research, we have tried to pay more attention to public arts generally and murals particularly and make a unique collection of valid and updated information on this subject. in the end, we have offered some solutions and local strategies for making qazvin city public spaces better places to live practically, with the help of public arts and murals. the conclusion is a design framework achieved by public preferences.
خلاصه ماشینی:
جدول زير به اين امر ميپردازد: جدول ١: مطالعات متاخر مشابه با موضوع پژوهش عنوان سال روش اهم نتايج توصيفي-تحليلي ارائه راهکارهايي براي کاهش آلودگي ارزيابي براساس چهارمعيار: آسيب شناسي نقاشيهاي بصري شامل بهره مندي از متخصصان ١٣٩٣ فضاي فرهنگي و جغرافيايي شهر ديواري همدان از منظر شهري هنر، اجتناب از قضاوت هاي غير فني و جنس مخاطب از حيث کيفي و توجه به موقعيت و فرم و مضمون کمي ٩۴ ارتباط اثر با بستر پيرامون استخدام تصوير در خدمت هدف و موضوع تحليلي-توصيفي خوانش بصري گرافيک اخذ نظر مردم و نخبگان براي تحليل تفاوت هاي نقاشيديواريهاي محيطي در فضاهاي شهري با وزن دهي به معيارهاي سه گانه : 1396 ميدان ها و خيابان ها از حيث معيارهاي تاکيد بر نقاشي ديواري، نمونه ساختار بصري سه گانه موردي: تهران معماري بنا-محيط موقعيت استقرار پيمايشي مطالعه دو عامل زير توسط پرسش نامه عدم موفقيت نسبي ديوارنگاريهاي ارزيابي ديوارنگاري معاصر مردمي: 1389 معاصر تهران نسبت به سليقه و نظر تهران از ديدگاه مخاطب ساختار بصري جامعه مضمون و محتوا در ديوارنگاريهاي تهران پيمايشي ارزيابي اثرگذاري نقاشيهاي ارزيابي توفيق سه سبک ديوارنگاري: محبوبيت بيشتر به ترتيب رويکردهاي ديواري معاصر تهران بر ١٣٩٧ يادماني انتزاعي، شبيه سازي و يادماني در ميان شهروندان انتزاعي مردم شبيه سازي تحليلي بررسي نقش هنرهاي عمومي تأثير بيشتر هنرهاي ثابت و هنرهاي مقايسه دو ايستگاه ه متروي تجريش و در مطلوبيت ايستگاه هاي ١٣٩٥ بصري بر ارتقاي مطلوبيت ايستگاه هاي وليعصر از حيث ميزان رضايت مردم متروي تهران مترو براي مردم از هنرهاي عمومي به کار رفته در آنها برآمده از مطالعات اسنادي-کتابخانه اي در بخش مباني نظري و پيشينه که ناظر بر ويژگيهاي مهم ديوارنگاري و نسبت آن با فضاي شهري بود، لازم است معيارهاي کليدي موثر بر سنجش کيفيت ديوارنگاري، که ترجيحات مردمي براي آن ميتواند براي متخصصين و تصميم سازان کمک کننده و راهنما باشد، استخراج گردد.