چکیده:
قرآن کلام خدا و کتاب آسمانی مسلمانان است که به وسیله جبرئیل% به حضرت محمد6 وحی شد. مسلمانان محتوا و الفاظ قرآن را نازل شده از سوی خداوند میدانند؛ همچنین معتقدند قرآن، معجزه جاودانه، نشانه پیامبری حضرت محمد6 و آخرین کتاب الهی وآسمانی است. قرآن معجزهبودن خود تأکید دارد و دلیل اعجازش را آن دانسته است که کسی نمیتواند مانندی برای آن بیاورد. درقرآن یکی ازمسایل مهمی که باید واضح و روشن شود، قرائت می باشد. درموضوع قرائت واحد بودن یا متعدد بودنش بحث عمیقی وجود دارد. ادله عقلی ونقلی ثابت میکند که قرآن به قرائت واحد نازل شده وازطرق تواتراز پیامبر اکرم ص به ما رسیده است. مهم ترین پرسش این است که آیا همة قرائتهای گوناگونِ قرآن کریم که از قرّاءِ مشهور روایت شده، معتبر و حجت است یا تنها یک قرائت حجت است؟ یا قرآن کریم با یک قرائت بر پیامبر6 نازل گردیده یا آنکه به وجوه لفظی مختلفی نازل شده است؟ اگر قرآن کریم با یک قرائت نازل شده باشد، طبعاً همان یک قرائت، قرآن به شمار میرود آن کدام قرائت می باشد؟و راه شناخت آن از بین قرائتهای گونا گون چیست؟ برای شناخت آن قرائت واحد که باید متصف به تواتر نیز باشد؛ تحقیق میدانی و بررسی قرائت مضبوط در مصاحف قرون گذشته می باشد.
خلاصه ماشینی:
دوفصلنامه دانش پژوهی «تأمل » سال ششم / شماره یازدهم / بهار و تابستان ١٤٠٠ 41-60 بررسی اختلاف قرائات پنج نسخه خطی قرآن کریم از قرن ششم هجری درکتابخانه آستان قدس رضوی (٤) 1 محمد حسین حسین پور 2 ذاکر علی ذاکری چکیده قرآن کلام خدا و کتاب آسمانی مسلمانان است که به وسیله جبرئیل ع به حضرت محمدص وحی شد.
پرسشِ مهم دیگری که در اینجا مطرح می شود، این است که اگر ثابت شود، قرآن کریم قرائت واحدی دارد، باید مشخص شود که آن قرائت واحد کدام قرائت است ؟ و راه شناخت آن از بین قرائت های گوناگون چیست ؟یکی از راههای شناخت بررسی قرائت مصاحف نسخه - های خطی قرون گذشته می باشد؛ زیرا قرائتی که در اکثریت مصاحف در قرن های گذشته ثبت شده ، قرائتی است که مسلمانان در بستر جماهیری از نسل های گذشته گرفته اند و مبدأ آن قرائت رسول خدا ص است .
پرسشِ جدّی دیگری که در اینجا مطرح میباشد، این است که اگر ثابت شود، قرآن کریم قرائت واحدی دارد، باید مشخص شود که آن کدام قرائت است ؟ و راه شناخت آن از بین قرائتهای گوناگون چیست ؟ ٦- وحدت قرائت صحیح و دلایل آن دراین بحث وحدت قرائت صحیح ودلایل آن را مورد بررسی قرار میدهیم درباره وحدت قرائت صحیح جمعی از محققانِ امامیه معتقدند، قرائت صحیح و معتبر یکی بیش نیست و آن قرائتِ جمهور مسلمین میباشد که به تواتر از پیامبرص رسیده و در مصاحف مرسوم و رایج ، ثبت شده است .