چکیده:
مسئلۀ تلقین میت بعد از دفن، یکی از مسائلی است که جمهورِ مسلمین در آن اتفاق نظر دارند؛ اما در مقابل، بیشتر وهابیان، تلقین میت بعد از دفن را بدعت میدانند. با توجه به اینکه مسئلۀ مذکور از نظر مذاهب اربعه و وهابیت بهخوبی تبیین نشده است؛ لذا بر آن شدیم در نوشتار پیشِ رو به بررسی تلقین میت بعد از دفن بپردازیم. جمهورِ علمای اهلسنت اعم از حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی حتی شخصیتهای متشددی مانندِ ابنتیمیۀ حرانی و شاگرد وی، ابنقیم گفتهاند: «تلقین میت بعد از دفن، سنت، مستحب و جایز است». افزون بر این، برخی از پیروان ائمۀ دعوت نجد معتقدند، تلقین میت، جایز و سنت است؛ اما در مقابل، اکثر وهابیها همچون البانی، بنباز و دیگران معتقد هستند، چنین عملی بدعت است و میگویند سلف چنین کاری انجام ندادهاند؛ درحالیکه به اعتقاد اهلسنت، صحابه و سلف به تلقین میت عمل کردند؛ لذا از زمان سلف تا به امروز، مسلمانان به تلقین میت بعد از دفن عمل میکنند.
Indoctrination of the dead after burial (Talqeen) is one of the issues on which the majority of Muslims concur; On the other hand, most Wahhabis consider this act to be heresy. Since this issue is not scrutinized from the viewpoint of four major Islamic sects and Wahhabism, in the following essay, we decided to consider this topic. The majority of Sunni scholars, including Hanafi, Maliki, Shafi'i, and Hanbali concur on this issue, and even fundamentalist figures such as Ibn Taymiyyah al-Harrani and his disciple Ibn Qayyim al-Jawziyya, have said that: "Indoctrination of the dead after burial is a tradition, and permissible." But, most Wahhabis, such as al-Albani and Binbaz, believe that such an act is heresy and say that their predecessors (Salaf) did not do so. While the Sunnis, the Companions and the Salaf believed in inculcating the dead; Therefore, from the time of Salaf until today, Muslims have been indoctrinating the dead after burial.