خلاصه ماشینی:
"17البته،چنانچه پیشتر اشاره شد همیشه تعدادی تماشاچی شب افتتاحی وجود داشته که محجوبی دلیل شرکت آنها را نیز چنین عنوان نموده بود: «البته در شب افتتاح هر نمایشگاه،به برکت مهمانیهای کوکتل و پذیرایی کامل،علاقمندان نقاشی ده برابر میشود و جای سوزن انداختن نیست»!18 عدم استقبال مردم از نقاشی مدرن در دههء پنجاه که جامعهء ایرانی خود را درحال تغییرات گوناگون اقتصادی و اجتماعی نشان میداد و هنرمندان مدرنیست نیز یکی پس از دیگری در عرصه هنرهای تجسمی ایران ظهور میکردند، میتواند موجب شگفتی باشد.
23 مدیر وقت«گالری قندریز»-که آن را از فعالترین گالریهای دههء 40 و 50 میدانستند و محل آن نیز فاصلهء کمی از دانشگاه تهران(که مهمترین دانشکدهء هنری ایران یعنی دانشکدهء هنرهای زیبا در آن قرار داشت)واقع شده بود-نیز ضمن آنکه مهمترین دلیل عدم استقبال و بیتوجهی روزافزون مردم نسبت به نمایشگاههای هنرهای تجسمی را«عدم تجانس و ناهماهنگی نقاشان و هنرمندان این رشته با مردم»دانسته،تأکید میکند که نقاشان ایرانی روزبهروز از نظر محتوای فکری از تودهء مردم دور شده و به دنبال فکرها و مقاصد شخصی خود هستند.
39اگرچه خریداران اصلی آثار نقاشی،«طبقات مرفه و اغلب کلکسیونر»بودند و اگرچه در دههء پنچاه،به نظر میرسید اقتصاد ایران رو به شکوفایی میرود و حداقل در زمینههای رفاه ظاهری تحولاتی دیده میشد اما درهرحال اینها نمیتوانست افزایش بیرویهء قیمت آثار نقاشی را برای مردم علاقمند عادی،توجیه کند و قیمتهای گزافی که غالب نقاشان برای آثارشان تعیین میکردند40 میتوانست در عدم استقبال علاقمندان و خریداران از این آثار مؤثر باشد،خصوصا آنکه تقریبا از همان اوایل دههء پنجاه که قیمت آثار تجسمی شروع به افزایش کرده بود کیفیت هنری آنها نیز پائین آمده بود."