چکیده:
برخی با حمله به اسلام عزیز به گونههای مختلف، درصدد ضربه زدن به آن هستند. یکی از بهانههای گروههای فمینیستی و برخی روشنفکران برای حمله به احکام مقدس اسلام، بحث ختنه زنان است. این نوشتار، درصدد بررسی اصل حکم ختنه زنان و مهمترین احکام آن و تبیین نسبت آن با ناقصسازی جنسی زنان و بیان موضع اسلام درباره مسئله تنقیص جنسی آنان با تمرکز بر مسئله خفض است. در این مجال حکم ختنه زنان در فقه اسلامی، موضوعشناسی آن و حکم حرمت تنقیص جنسی زنان به اجمال بررسی میشود. همچنین اینکه آیا ختنه زنان، ناقصسازی جنسی آنان است یا نه؟ با بررسی انجامگرفته، آشکار خواهد شد که اسلام با هرگونه ناقصسازی جنسی زنان مخالف است و آن را حرام و دارای دیه یا قصاص میداند و این مسئله ربطی به نحوه صحیح ختنهای که در اسلام حداقل بهعنوان حکمی مباح مطرح است، ندارد. البته برخی معاصران، حکم استحباب ختنه زنان و حتی اصل جواز آن را مورد خدشه قرار دادهاند که بدان پرداخته خواهد شد. در خاتمه، به فروعی جدید در موضوع ختنه زنان اشاره شده است.
Some groups are trying to strike at adorable Islam by attacking it in various ways. One of the pretexts of feminist groups and some so-called intellectuals for attacking the sacred rules of Islam is the issue of female circumcision. This article seeks to examine the lawfulness or unlawfulness of female circumcision[1] and the most related important rulings, explain its relationship with female genital mutilation[2] and express the position of Islam on the issue of female genital circumcision with a focus on the issue of khafz[3]. In this regard, the ruling on female circumcision in Islamic jurisprudence, its subject matter and the ruling on the unlawfulness of female genital mutilation are briefly reviewed. Also, it is argued that whether female circumcision is counted as a sexual mutilation making women sexually impotent. The findings of the current study reveal that Islam opposes any action that causes women’s sexual dysfunction and considers it haram[4] and diyah[5] and qisas[6] is applicable to the committer of such action to women, and this has nothing to do with the right and proper operation of circumcision, which is at least considered a permissible and recommended ruling in Islam. Some contemporary foqaha; though, have violated the ruling that female circumcision is permissible or recommended and they stipulate that even the principle of its permission is under question, which will be addressed elaborately in the present article. In conclusion, some new branches on the issue of female circumcision arediscussed.
خلاصه ماشینی:
اين نوشتار درصدد آن است کـه ختنـه زنـان و گونـه هاي مختلـف ناقص سـازي جنسي زنان را که در فقه مطرح است ، از بعد موضوع شناسي و سـپس حکـم فقهـي ، به طور مختصر بررسي نمايد تا پاسخ اين پرسش ها آشکار شـود: موضـع فقـه اماميـه نسبت به انواع ناقص سازي جنسي زنان چيست ؟ آيا ختنـه زنـان جـايز يـا مسـتحب است ؟ در فرض مثبـت بـودن پاسـخ ، آيـا از جهـت موضوع شناسـي کيفيـت آن ، بـه همان گونه است که در برخي جوامع رخ ميدهـد يـا بـا آن تفـاوت دارد؟ آيـا ختنـه صحيح شرعي، مصداق ناقص سازي جنسي زنان است يا نه ؟ آيا اشکالات طرفـداران حقوق زنان ، بر مسئله ختنه زنان ـ آن گونه که در فقه مطـرح شـده ـ وارد اسـت يـا خير؟ و کدام نوع ختنه داراي آثار زيان بار براي زنان است ؟ 1 ١.
آيا اين عمـل وجـه شـرعي دارد؟ برخـي جوامع پزشکي معتقدند در اثر اين عمل به زن لطمه جسمي يا روحـي وارد ميشـود و يـا احتمـال خطـر بـراي آن متصور است ، در اين صورت حکم چيست ؟ آيا اجبار زن به ختنه جايز است و ولي دختـر ميتوانـد او را وادار بـه اين عمل کند؟ ختنه دختران ـ که در روايات به خفض الجـواري تعبيـر شـده ـ سـنت و مسـتحب نبـوده و نميباشـد و بعضـي روايات هم بر اختصاص آن نسبت به پسران و نفي سنت بودن آن نسبت به دختران دلالتـي روشـن و واضـح دارد؛ چنانچه در صحيحه عبدالله بن سنان از امام صادق (ع ) و صحيحه ابي بصير مرادي از امـام بـاقر (ع ) بـر آن تصـريح شده است و در موثقه مسعدٔەبن صدقه از امام صادق (ع ) نيز براي زنان به عنـوان مکرمـه شـمرده شـده و بـه نحـو بايد توجه داشت که چنانچه اين عمل مستحب باشد، به يقين توصلي است ؛ زيرا شرطيت قصد قربت ، نياز به دليل دارد که در اين موضوع چنين چيزي وجود ندارد.