چکیده:
This paper aims at studying Sylvia Plath's "Bee Sequence" in the light of the post-structuralist theory, hypothesizing that her views of her father and husband as well as her relation to them, conveyed through bee imagery, have no consistency of their own and bear no definite meaning or certainty. The signifiers that frequently appear in that sequence have no fixed relation to their signifieds, thus supporting a post-structuralist presupposition of a de-centering or dismantling of meaning. The study begins with a brief introduction about post-structuralism and its characteristics. [f is also limited to the analysis of the Bee Sequence, since it formulates a shared stream of thought and truly reflects Plath's vague and "undecidable" stance toward her father in particular and masculinity in general. The method followed throughout the study depends on showing the conflict between signifiers and their signifieds, as well as the slide of one signifier into others. Such conscious, or unconscious, devices help create a sense of uncertainty which is one characteristic of post-structuralism
یهدف هذا البحث الی دراسه "سلسله قصايد النحل" للشاعره الامریکیه سیلفیا
بلاث باستخدام نظریه مابعد البنیویهء مفترضا ان اراءها عن ابیها وزوجها وکذلک
علاقتها بهماء والتی یرمز الیها بصور شعریه مستمده من عالم النحل» لا تتسم بالثیات
او الوقوف عند معنی واحد. فالمفردات المحوریه التی تظهر بشکل متکرر فی هذه
السیلسله من القصايد لاترتیط بشکل ثابت بالصور المريیه/ المسموعه او الذهنیه
المرتبطه بهذه المفرداتء وهذا یدعم القرضیه المسبقه لنظریه مابعد الترکیبیه والتی
تنطوی علی عدم ثبات المعنی بل و تعدده.
ویستهل هذا البحث بمقدمه مبسطه عن مفهوم نظریه مابعد البنیویه وخصايصها
الممیزه. ویقتصر البحث علی تحلیل هذه السلسله من القصايدء حیث انها تکون خطا
فکریا واحدا وتعکس بصدق موقف بلاث الغامض والمتارجح من ابیها بشکل خاص
والذکوره بشکل عام.
ویعتمد البحث - کمنهج له - علی محاوله اظهار ذلک التنافر والصراع بین
المفردات المحوریه التی تظهر فی هذه السلسله من القصايد والصور المرنیه/
المسموعه او الذهنیه المرتبطه بهاء وایضا تداخل وتعدد المفردات وتلک الصورء فهذه
الادوات الفنیه والتی تستخدمها الشاعره اما بشکل عفوی او مقصود تساعد علی خلق
احساس بعدم التاکد والذی یمثل احدی خصايص نظریه مابعد البنیویه