چکیده:
تمثل حادثة کریلاء ۀ فی التاریخ خ الإسلامی واحدة من أهم منعطفات ذلک التاریخ» حتی أنه یمکن القول ان مسار ا لامی لم یعد بعد کربلاء کما کان قبلها. ذلک أنه مع استشهاد الإمام الحسین انقسم العالم 1 امی ام ی پر 0 ریق سی لن شیعی وید سراح نی قارای مات ادوه فزی من لن ریخ حتی وقتتا الر آهن. 5 وه ل بها په من صراع رای حشر فسن ی نب یة ریخیةء وما تله من دلاات ورموز مجالا خصا أغری لسرن عی سول تلک الحادئة ادثة مسرحیًا وإعادة تصویرها من جدید بعد تحمیلها بمضامین مختلفة تختلف تبِکًَّا لمؤلفها وزمانها وبیئتها. وکنت مسرحیة کربلاء لعلی برکطای هی اول عمل مسرحی فی المسر لرکی المعاصر و سیت من حال تک أدرامة ضیح ملاح لاو لای رکه سرح زی علی تتاول الکاتب لشخصیة الحسین فی مسرحیته وبیا وجه الشبه المتعددة بین مسرح التعزیة التقلیدی ومسرحیة کربلاء. ولتحقیق الهدف المرجو من تلک الدراسة رأیت من الأوفق أن أنتاولها فې تمهید ومدخل ومبحثین وخاتمة. جاء التمهید تحت عنوان ' التواجد الشیعی العلوی فی منطقة الأناضول نظرة تاریخیة موجزة'. ما المدخل فجاء تحت عنوان' ' کربلاء فی الأب الترکی'. وجاء المبحث الأول تحت عنوان:: مسرح التعزیة: النشأة وأبرز السمات".. والمبحث الثانی تحت عنوان: لمح تن تفت مرحی علی برکطای بصرح لتزیة کی تول لصی الحسین فی مسرحیته کربلاء' لسبرحی بلغة مسرحیة راق متدفقة علی لسا ششوک المی رحیة فی بها ریدی واشطوری مستقفیدا من ذلک التراث الکبیر من المراثی والأشعار ومسرحیات التعزیة بین معسکر الخیر الذی یمتله الحسین رضی الله عنه وأصحابه ومعسکر لر لذی تل یاید ومن ع د التأکید علی صیرورة تلک المعانی ولقیم التی تمثلها کربلاء واستشهاد الحسین بها. وتمکن الکاتب من إعادة إنتاج إحدی نملاج التعزیة لقلیدی فی ثوب مسرحی معاصر دون ان یعنی هذا بای حال من الأحوال ن العمل قد جاء نسخة مکررة لمسرحیات سابقة بل علی العکس من ذلک فإن بصمة الکاتب الإبداعیة وشخصیته تبدو واضحة فی کل صفحة من صفحات ذلک العمل لفی. وفی الختام أسأل الله تعالی أن یکون هذا البحث قد قدم جدیدًا للک الدراسات التی تتاولت الأب الترکی بشکل عا والسرحی بشکل خاص» ونجح فی تقنیم عمل مسرحی ترکی معاصر لم یسبق تقدیمه للقاریء المصری والعربی
Karbala represents one of the most important turning points in
Islamic history. It can be said, that sequence of events in Islamic
history after Karbala has become completely different from the way it
was before 1it. That is, after Karbala the Muslim World was divided
into two major groups: Sunni and Shii, and an ideological conflict
started since then and continued to exist until now.
Karbala had its implications on literature, especially threatre
because the dramatic conflict and the actual presence of the actors on
stage can present a reality that is similar to the reality in Karbala.
Accordingly, the historical importance of Karbala, its significance,
and its symbols motivated many play wrights re-present different
versions of it.
Ali Barkattai’s Karbala is the first theatrical work in the
contemporary Turkish theatre that addresses this incident in an
independent way, which motivated me to study this work. In this
study, I tried to show the impact of Condolence Theatre on the
writer’s portrayal of the character of “Al-Hussein” and aspects of
similarity between the traditional Condolence Theatre and Ali
Barkattai’s Karbala.
To achieve the main goals of the study, I divided the study into a
perface, an introduction, two chapters, and a conclusion. The prologue
is about “the Shii-Alawi existence in Anatolia: A brief historical
overlook’, whereas the introduction is about “Karbala in the Turkish
literature”. The first chapter addresses “Condolence Theatre: its
History and Basic Features”, and the second chapter addressed “aspects
of the influence of Condolence Theatre on Ali Barkattai’s
portraying of Al-Hussein character in his play Karabala’”.
The study concludes that Ali Barkattai was successful in presenting
his “Karbala” in an elegant theatrical language using the characters in
their historical and mythical dimensions and benefiting from the huge
legacy of poetry and Condolence Theatre.
This study to presents some new contribution to previous studies,
which addressed the Turkish literature, in general, and the theatrical
one, in particular. It partrays a contemporary Turkish theatrical work
that has not been presented to the Egyptian and Arab readers before