چکیده:
معاد یکی از اصول اعتقادی اسلام است. اهتمام قرآن کریم به این مسیله در حدی است که به گفتن محققین آیات قرآن به این مسیله و جوانب مختلف آن اختصاص یافته است. معاد از جهات مختلف قابل بررسی است. این تحقیق به نظرات مختلف پیرامون کیفیت معاد پرداخته است. در این تحقیق مباحثی چون مفهوم معاد اهمیت و کیفیت معاد از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. 1- معاد جسمانی: گروهی از متکلمان عقیده دارند که در روز قیامت فقط جسم است که محشور میشود و روح را مانند جسم لطیفی که در بدن جریان دارد میپندارند. 2- معاد روحانی: گروهی از فلاسفه به خصوص پیروان مکتب مشاء معتقدند که فقط روح انسان در قیامت محشور میشود. 3- معاد جسمانی و روحانی: گروهی از حکما و عرفا و برخی از دانشمندان علم کلام و شخصیت هایی مانند شیخ طوسی و سید مرتضی و خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی به هر دو معاد معتقدند و میگویند؛ روح در سرای دیگر به بدن بازگشت میکند که دارندگان این نظر هم به دو گروه تقسیم میشوند. گروهی میگویند؛ روح در سرای دیگر به بدن طبیعی و عنصری برمیگردد که آیات قرآن هم به روشنی از این نظریه پشتیبانی میکند و گروه دیگری میگویند روح به بدن مثالی و برزخی برمیگردد. و نظریه ی صحیح معاد جسمانی و روحانی است.
خلاصه ماشینی:
3- معاد جسمانی و روحانی: گروهی از حکما و عرفا و برخی از دانشمندان علم کلام و شخصیتهایی مانند شیخ طوسی و سید مرتضی و خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی به هر دو معاد معتقدند و میگویند؛ روح در سرای دیگر به بدن بازگشت میکند که دارندگان این نظر هم به دو گروه تقسیم میشوند.
2ـ کیفیت معاد در سرای دیگر دلایل عقلی و نقلی به روشنی ثابت میکند که مرگ انسان پایان زندگی او نیست بلکه برای او پس از مرگ حیات دیگری وجود دارد که از آن در اصطلاح دانشمندان علم کلام به معاد تعبیه شده است.
آیا جسمانی است یا روحانی و در صورت تحت آیا بدن اخروی عین همان بدن طبیعی است که در این جهان با آن زندگی میکرد یا بدنی لطیفتر است؟ برای آگاهی بیشتر اقوال و نظرات دانشمندان را در اینجا یادآور میشویم: 2ـ1ـ معاد جسمانی: گروهی از متکلمان شیوهی معاد را تنها جسمانی دانستهاند و به وجود روحی جز جسم و مکانیسم بدن به چیز دیگری معتقد نیستند و در حقیقت روح در نظر آنها جسم لطیفی است که در بدن جریان دارد و بسان آتش در ذغال آب در گل میباشد (سبحانی، 1363: 116).
2ـ5ـ معاد جسمانی و روحانی گروهی از حکماء و عرفا و برخی از دانشمندان علم کلام و شخصیتهایی از علماء امامیه مانند: شیخ مفید شیخ طوسی و سید مرتضی … به هر دو معاد معتقدند و میگویند روح در سرای دیگر به بدن بازگشت میکند.