چکیده:
اعتراض یکی از مسائل عمده و مایههای اصلی شعر فارسی است که به مسائلی چون شکایت از روزگار یا ناسازگاری بخت، بیماری، غرضورزی حاسدان، بیعدالتی، ظلم، ستم، فسق و فجور و غیره میپردازد. ادب اعتراضی در آثار بسیاری از شاعران فارسی گو جایگاهی ویژه دارد که از طریق این بخش از اشعار آنها میتوان بیشتر و بهتر، شخصیت و روحیات آنها و جامعهی آرمانی و انتظاراتی که از جامعه دارند و حتی ضعف و قدرتشان را سنجید. چرا که این گونه اشعار از دل برخاستهاند و بیان گر احساس واقعی و «من» حقیقی شاعر هستند. بدیهی است که نارضایتی از وضع موجود، انگیزه و عامل اصلی شکلگیری اعتراضات و شکوائیههاست. نگارنده در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، به بنمایههای اعتراض در مثنوی مولانا پرداخته است. شکایت و اعتراض از حاسدان، دینداران کاذب، اعتراض به بیدینان و عالمان ریاکار، گناهکاران و شیفتگان مال دنیا، همگی، گوشهای از بنمایههای فردی و اجتماعی اعتراض در مثنوی مولانا است و همان طور که ملاحظه میشود طبق آمار، اعتراضات اجتماعی از اعتراضات شخصی بیشتر است و این نشان از دغدغههای اجتماعی مولانا دارد.
Objection is viewed as the main theme of Persian literature which addresses different topics, including complaining about the world, mischance, illness, prejudice of enviers, injustice, cruelty, inhumanity, debauchery, etc. This type of literature has a very important place in the works of many Persian poets, and it helps to fully understand their personalities and various moods, their expectation of an ideal society, and even their strong or weak points simply because poets have composed poetry of this type from the bottom of their heart which shows their real feelings. Obviously, dissatisfaction with their current situation serves as the incentive and cause of objections. The current descriptive-analytical research has focused on the themes of objection in the Mathnavi by Rumi. Complaining about enviers and false believers, as well as making objections to infidels, insincere wise men, criminals, and the greedy, all represent individual and social themes of objection in the Mathnavi by Rumi. The higher number of social objections than personal ones in the Mathnavi by Rumi proves his social concerns.