چکیده:
وضع حدیث به معنای ساختن حدیث و نسبت دادن آن به معصومان (ع) است. این پدیده گاهی به صورت ساختن حدیث به طور کامل و یا اضافه کردن عبارتی به متن حدیث یا تغییر دادن بخشی از الفاظ آن صورت میگیرد و اغلب در زمینه اعتقادات، اخلاق و فضایل اتفاق افتاده و قدمت آن به دوران حیات رسول اکرم (ص) برمی گردد. در آن زمان یکی از مهمترین عوامل در خصوص انگیزههای ساخت حدیث؛ فضیلت سازی برای خلفاء به هدف باز کردن جایگاه اجتماعی برای آنها و بزرگنمایی در مقابل اهل بیت (ع)، مخصوصا کمرنگ کردن فضائل امام علی (ع) بوده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی درصدد است که احادیث مربوط به سبقت اسلام ابوبکر بر علی (ع) را در کلام تابعینی چون عامر بن شعبی، فرات بن سائب و عطاء بن عبدالله ابی مسلم خراسانی، به قصد اثبات برابری ابوبکر با امام علی (ع) برای جانشینی پیامبر (ص) را از نگاه اهل سنت مورد نقد قرار دهد. در نهایت این نتیجه حاصل شد که این احادیث از لحاظ سندی و محتوایی با استناد به شواهد قطعی نقلی، عقلی و تاریخی از اعتبار ساقط هستند و قابل استدلال نمیباشند. از طرفی با وجود آن همه روایات معتبر و شواهد قطعی در منابع معتبر شیعه و سنّی، دال بر شایستگی حضرت علی (ع) برای جانشینی پیامبر (ص)، نقل یک یا چند حدیث ساختگی از تابعین در این زمینه، خدشهای بر آن وارد نمیکند.
خلاصه ماشینی:
احاديث سبقت اسلام ابوبکر بر علي(ع ) در کلام تابعان در حدود ١٦ مورد مي باشد، که به دليل گسترده شدن بحث ، در اين پژوهش سعي بر اين است که فقط احاديث برخي از آنها مانند: عامر بن شعبي، فرات بن سائب و عطاء بن ابي مسلم خراساني را به عنوان نمونه هايي از حديث تابعان در مورد سبقت اسلام ابوبکر بر علي(ع )، به هدف برابري با ايشان در جانشيني پيامبر(ص ) را با روش توصيفي-تحليلي و نقد سندي و محتوايي واکاوي کند و با نگاهي نو، صحت آنها را مورد ارزيابي قرار دهد، تا مشخص شود که آيا از نظر علماي اهل سنت نيز اين احاديث با کتاب خدا، احاديث متواتر، سيره عقلا و مسلمات تاريخي همخواني دارند يا نه ؟ ادبيات و پيشينه تحقيق مقاله اميرالمومنين عليه السلام نخستين مسلمان از موسسه تحقيقاتي ولي عصر، ٣/٥/ ١٣٩٨؛ کد مطلب : (٦٢٩٨)، که به صورت مفصل در فصل اول به توضيح شبهه و در فصل دوم به مطرح کردن سبقت اسلام علي(ع ) در طرق مختلف از کلام پيامبر(ص ) و در فصل سوم به مطرح کردن بحث از زبان شخص امام علي(ع ) با چند مضمون و سند معتبر و در فصل چهارم به مطرح کردن بحث در کلام صحابه و در فصل ششم در کلام تابعين و در فصل هفتم به نقد و بررسي اسناد روايات در مورد اولين مسلمان بودن ابوبکر مي پردازد.