چکیده:
اخوان المسلمین جنبش فراملی اسلامگرای سنّی و از بزرگترین جریانهای سیاسی تأثیرگذار سده اخیر در جهان اسلام است که نقش مؤثر زنان در برههها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی این جریان انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطور مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان از منظر اندیشمندان اخوانالمسلمین بهروش توصیفی- اسنادی انجام شد. با بررسی انجام شده، مطالعهای که موضوع پژوهش حاضر بهطور مستقل در آن بررسی شده باشد، یافت نشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که متغیر وابسته مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان وابسته به نظریات حکومتی اندیشمندان اخوانالمسلمین در قالب سه الگوی حکومتی قابل ردیابی است. در الگوی «حکومت اسلامی» باتوجه به وضعیت زمانه و استنباطی که اندیشمندان اخوانی از آیات و روایت در این موضوع دارند، مشارکت زنان فقط در امور محدود سیاسی و اجتماعی مجاز است. در الگوی حکومتی «سوسیالیسم اسلامی» مساوات و برابری، بهشکل برجستهتری نمایان است. در الگوی «حکومت مدنی» با افزایش رشد نرخ سواد و مطالبات زنان و نیز نگاه نو به مفاهیم و آموزههای دینی از سوی برخی از اخوانیها، تطور قابل ملاحظهای مشاهده میشود بهطوری که مشارکت زنان در تمامی عرصههای سیاسی و اجتماعی بهجز مقام رهبری و خلافت پذیرفته شده است البته به نظر یکی از اندیشمندان این الگوی حکومت، تصدی مقام خلافت نیز برای زنان مجاز است.
The society of Muslim Brothers is a transnational movement of Sunni Islamist and one
of the biggest effective political currents in the recent decade in the world of Islam that
women's effective role in political and social events of this current is not undeniable. This
descriptive-documentary study was conducted with the aim of investigating the evolution
of women's political and social participation from the view of the Muslim Brothers' scholars.
After reviewing the related sources, a research that independently focuses on this issue
was not found. According to the results, the dependent variable, women's political and
social participation, depends on the governance view of the Muslim Brothers' scholars in
the form of three governance models. In the model of "Islamic governance", regarding the
time and the view of the Muslim Brothers' scholars on the verses and narratives, women's
participation is limited to political and social affairs. In the governance model of "Islamic
socialism", equity is more visible. In the model of "civil governance", due to the increase
of literacy rate and women's demands, and some scholars' new approach to religious
teachings, there is a considerable evolution, so that women's participation in all political
and social fields, except leadership and governing, is acceptable; although, one scholar
believing in this model, says that women can even be a governor.