چکیده:
در جهان امروز یکی از چالشبرانگیزترین و پرکاربردترین واژهها در سیاستگذاری عمومی و مدیریت توسعه، واژه حکمرانی است.جوامع غربی مدل حکمرانی خوب متناسب با فرهنگ و هنجارهای خود را تدوین و آن را بهعنوان چارچوبی برای رسیدن به توسعه پایدار به سایر جوامع تجویز نمودند. الگوهای مذکور به دلیل تبعیت از فرهنگ سرمایهداری در راستای اهداف و منافع امپریالیستی نظام سلطه طرحریزی و اجرا میشود. لذا این الگوهای توسعه با فرهنگ ایرانی-اسلامی جمهوری اسلامی ایران سنخیتی ندارند و در صورت اجرا به دلیل عدم اقبال مردم و گروههای ذینفع نمیتواند در جهت تقویت هنجارها و قوانین جامعه مدنی حرکت کنند. دین مبین اسلام توجه خاصی به مسئله حکمرانی و روابط اجتماعی مسلمانان با یکدیگر و حکومت دارد. مقام معظّم رهبری با اعتقاد به برتری حکمرانی اسلامی بر حکمرانی خوب میفرمایند: «اسلام، هم به توسعۀ مادی و اقتصادی توجه دارد و هم به بعد معنوی و متعالی انسان، و هریک را بدون دیگری ناقص و ناکارآمد میداند». بنابراین به پشتوانه آموزههای دین مبین اسلام ، فرهنگ غنی ایرانی و اندیشههای دو رهبر و اندیشمند بزرگ انقلاب اسلامی میتوان به الگوی متعالی از حکمرانی ایرانی-اسلامی رسید که با فرهنگ جامعه اسلامی ایران سازگاری داشته باشد و سبب مشارکت فعال افراد و نهادهای جامعه در امور حکومتی شود. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعه اسناد کتابخانهای به توصیف و تبیین مؤلفههای حکمرانی متعالی ایرانی-اسلامی بر اساس اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
ارائه الگوی حکمرانی متعالی اسلامی - ایرانی بر اساس اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) آریا شفقت رودسری 1 1 محمد سعید تبرزد٢* چکیده در جهان امروز یکی از چالش برانگیزترین و پرکاربردترین واژه ها در سیاستگذاری عمومی و مدیریت توسعه، واژه حکمرانی است.
٤- حکمرانی متعالی ایرانی – اسلمی از منظر امام خمینی)ره( اما آنچه امروز موجب تفاوت و امتیاز جمهوری اسلمی ایران از دیگر کشورهای جهان شده است، تلش این نظام برای ارائه سبک جدیدی از زندگی، حکومت و حکمرانی بر مبنای آموزههای اسلم است.
)صحیفه امام، ج ٣: ٥٠٩( بهطور کلی نظام سیاسی و قانون اساسی باید بهگونهای طراحی شود که نهادها بتوانند بر یکدیگر نظارت داشته باشند و این همان آیین معروف »امرونهی« است که حکومت را به عدالت نزدیک میسازد.
حمایت از صنایع داخلی , 7, آزادی منطقی و الهی , آزادی در چهارچوب شـرع مقـدس اسـلم 4, ارتباط عاطفی دولت و ملت , مردمی بودن مسئولین و نیروهای مسلح , , ولیتفقیه , فقیه عالم ،عادل،پایبند به احکام اسلم مسئول حفظ جامعه در مسیر اسلم ٥- حکمرانی متعالی ایرانی – اسلمی از منظر مقام معظم رهبری)مدظلهالعالی( مقام معظم رهبری )دامت برکاته( با تبیین فرآیند پنجگانه انقلب اسلمی )انقلب اسلمی، نظام اسلمی، دولت اسلمی، جامعه اسلمی، امت اسلمی( بر این نکته تأکیددارند که با پیروزی انقلب اسلمی در سال ١٣٥٧ و تشکیل نظام جمهوری اسلمی و تثبیت قانون اساسی در سالهای ابتدایی، مراحل اول و دوم گامهای پنجگانه انقلب اسلمی محقق شده است اما بهرغم تلشهای صورت گرفته، دولت اسلمی در معنای حقیقی محقق نشده و تأکیددارند که باید دولت اسلمی بهعنوان گام سوم از روند تحقق تمدن اسلمی هرچه زودتر محقق شود.