چکیده:
استانخراسانجنوبی،واقعدرشرقایران،بودهوشهرستانبیرجندمرکزایناستان
میباشد.ازصنایعدستیرایجاینمنطقهمیتوانبهقالیبافیاشارهنمود.هنریاصیلوگرانقدر
کهدرپشتهرگرهونقشخودهزارانتفکروسنترابههمراهدارد.ازبارزترینترکیبهای
موردبافتبیرجندنقشماهیدرهمیادراصطلحمحلی»ریزهماهی«استکهدرمیانکلیه
نقوشبهکاررفته،درشهرستان،بالترینآمارتولیدرابهخوداختصاصمیدهدوبخش
اعظمصادراتقالیمنطقهرابهخارجازکشورعهدهداراست؛ذکراینامر،ضرورتپرداخت
بهنقشریزهماهیرابیشازپیش،نمایانمیسازد.مقاله پیشرودرصدداستبانزدیک
شدنبهاینهدف،گامیهرچندناچیز،درراستایشناختومعرفییکی ازتولیداتصادراتی
کشوربرداشتهومخاطبراباسبقهوپیشینهغنیهنرایرانزمینهرچهبیشترآشناسازد.
اساسمتونقالیریزهماهیبیرجندهمانگونهکهازنامشپیداست،نقشمایهریزهماهی
است.نقشیمربعشکل بامرکزیتیکگلهشتپرودوماهیتجریدیافتهدرپیرامونش؛
ایننقشباتکراربرمتونریزهماهینامواگیرهریزهماهیبهخودگرفتهودرقالبطرحساده
قالیدایرهزیباییخاصیبهقالیهایریزهماهیبیرجندبخشیدهاست.ازاینمیان،امروزه،
قالیریزهماهیخورشیدیبهعنوانطرحیموردپسندبازارهایداخلوخارجکشوربالترین
آمارتولیدرابهخوداختصاصمیدهد.حالسوالموردبحثدراینجاایناستکهنقشریزه
ماهییاهمانماهیدرهمچیستوکاربردآندرقالیبافیبیرجندچگونهاست؟روشمورد
استفادهدراینتحقیقتحلیلی-توصیفیبودهوهمچنینپژوهشپیشرو،پژوهشیکاربردی
)بهویژهدرزمینهآموزشنقوشقالیبافی(است.
اهداف مقاله
١-آشناییبانقشمایـٔهریزهماهیقالیشهرستانبیرجندوانواعطرحهایآن؛
٢-تبیینآدابورسوموفرهنگمستتردرنقوشقالیبافیوتفکرحاکمبرهنرمندقالیباف.
سوالت مقاله
١-خاستگاه،هدفومخاطبظهورمضامینشاهنامهبرسفالینههایسلجوقیچیست؟
٢-میزانارتباطونحوهبروزاینمضامینبرسفالینههابهچهصورتبودهاست؟
South Khorasan province is located in East of Iran and the city of Birjand is capital of this province. Carpet weaving is one of
the common handicrafts of this area. Original and precious artwork, which behind its every node and motif, has thousands of
thoughts and traditions. Small Fish is one of the most significant woven components of Birjand that among all the motifs used in
the city, it has the highest number of production and includes majority of the region’s carpet exports abroad; mentioning it makes
clear the necessity of addressing Small Fish more than before. This article tries to get closer to this goal and has although a small
step toward introducing one of the country’s export products and makes the audience more familiar with the history and rich
background of Iranian art. As the name implies, Small Fish motif is the basis of Birjand Small Fish carpet textures. A square-like
design cantered by an eight-leaf flower and two abstract fish around it. This design with repeat on Small Fish textures has been
named Small Fish funicular and in model of the simple design around, a variety of mixed designs of medallion Lachak of circle
(solar), oval, diamond, plain-floor and circle carpet have given a certain beauty to Birjand Small Fish carpets. Of these, Solar Small
Fish carpet today as pleasant design has the highest number of production in domestic and foreign markets. The question at issue
here is that what is the Small Fish motif and how is its use in Birjand carpet weaving? This research is a descriptive and analytical
study, and this research is an applied study (especially in the field of education of carpet weaving motifs).
Aims of the research:
1-Introduction of Small Fish motif of Birjand carpet and types of its motifs;
2. Explaining the customs and culture implicit in the carpet weaving motifs and ideology ruling on the motifs of carpet-weaver
artist.
Research questions:
1- What composition and motifs have formed the funicular motif of Small Fish?
2. How the Small Fish funicular motif has created the various textures of Birjand Small Fish carpet and what motifs are included
in these textures?