چکیده:
در این پژوهش، ضمن معرفی الگوی جدیدی از جهتگیری دینی، با نام «جهتگیری دینی چرخشی»، نقش تعهد و تامل دینی و سهگانة تاریک شخصیت (یعنی خودشیفتگی، ماکیاولگرایی، و جامعهستیزی)، در پیشبینی بنیانهای اخلاقی، گروهی از دانشجویان بررسی شد. 190 دانشجوی در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به «پرسشنامة بنیانهای اخلاقی»، «مقیاس دوازده کثیف سهگانة تاریک شخصیت»، و «پرسشنامة جهتگیری دینی چرخشی» پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. یافتههای پژوهش نشان داد که بنیان اخلاقی انصاف/ مقابله به مثل، توسط جهتگیری دینی اجتماعی و بنیان اخلاقی قدرت/ احترام، توسط جهتگیریهای دینی مرکزیت و نفع و بنیان اخلاقی پاکی، توسط جهتگیریهای دینی مرکزیت، نفع، و شک و رگۀ شخصیتی جامعهستیزی، توانست بنیان اخلاقی انصاف را پیشبینی میکنند. جهتگیری دینی مرکزیت، با رگههای شخصیتی جامعهستیزی و ماکیاولگرایی، رابطة منفی داشت. بین جهتگیری دینی شخصی و رگۀ شخصیتی جامعهستیزی، رابطة منفی وجود داشت. جهتگیری دینی اجبار، با رگۀ شخصیتی جامعهستیزی رابطة مثبت داشت. این یافتهها، حاکی از ارتباط پیچیدة اخلاق دینداری، و شخصیت است.
While introducing a new model of religious orientation called "rotational religious orientation", this article investigates the role of religious commitment and reflection and the dark triad of personality (i.e., narcissism, Machiavellianism, and anti-socialism) in predicting the ethical foundations of a group of students. 190 students, selected through non-random availability sampling, answered the "Ethical Foundations Questionnaire", "the Dirty Dozen Scale of Personality", and the "Rotational Religious Orientation Scale". Findings showed that the ethical foundation of fairness / retaliation can be predicted by the social religious orientation; the ethical foundation of power / respect can be predicted by the religious orientations of centrality and benefit; and the ethical foundation of purity can be predicted by the religious orientations of centrality, benefit, and doubt and anti-social personality. The religious orientation of centrality was negatively correlated with anti-social and Machiavellian personality traits. There was a negative relationship between personal religious orientation and anti-social personality trait. The religious orientation of coercion was positively correlated with the anti-social personality trait. These findings suggest a complex relationship between religious ethics and personality.
خلاصه ماشینی:
com مريم بهنام مرادي/ دکتري روانشناسي سلامت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ورامين پيشوا دريافت: 12/03/1398 ـ پذيرش: 05/06/1398 چکيده در اين پژوهش، ضمن معرفي الگوي جديدي از جهتگيري ديني، با نام «جهتگيري ديني چرخشي»، نقش تعهد و تأمل ديني و سهگانة تاريک شخصيت (يعني خودشيفتگي، ماکياولگرايي، و جامعهستيزي)، در پيشبيني بنيانهاي اخلاقي، گروهي از دانشجويان بررسي شد.
بنيانهاي اخلاقي، تعهد و تأمل ديني، سهگانه تاريک شخصيت مقدمه بررسي آثار دينداري در سطح فردي و اجتماعي، يکي از موضوعهاي مهم روانشناسي دين است و پژوهشهاي بسياري، دربارة هریک از اين آثار در دست است.
مقياسهاي جهتگيري ديني دروني و بروني آلپورت، با وجود کاربرد گستردهشان مورد انتقاد قرار گرفتهاند (بروزينسکي (Brewczynski) و مکدونالد، 2006؛ هيل (Hill) و هود، 1999؛ هُگ (Hoge)، 1972؛ کرکپاتريک (Kirkpatrick)، 1989؛ کراوس و هود، 2013؛ تيپولوپولوس (Tiliopoulos)، بيکار (Bikker)، کاکسون (Coxon)، و هاوکين (Hawkin)، 2007).
نتايج نشان دادند که بنيان اخلاقي انصاف، توسط رگة شخصيتي جامعهستيزي و جهتگيري ديني اجتماعي پيشبيني ميشود.
جدول 6: نتايج تحليل رگرسيون همزمان براي پيشبيني بنيان اخلاقي پاکي (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجهگيري این پژوهش، ضمن معرفي الگوي تعهد و تأمل ديني، به بررسي نقش تعهد و تأمل ديني و سهگانة تاريک شخصيت (خودشيفتگي، ماکياولگرايي، و جامعهستيزي)، در پيشبيني بنيانهاي اخلاقي پرداخت.
ولي نتايج پژوهش بالبوليا و همکارانش (2013)، نشان داد بين بنيان اخلاقي قدرت / احترام و جهتگيري ديني دروني، رابطة منفي وجود دارد که این پژوهش، همسو نيست.