چکیده:
سویین برن، فیلسوف معاصر دین، متفکری است که در برابر خداناباوران از وجود خداوند دفاع میکند. پرسش این پژوهش آن است که «سویین برن چه قرایتی از خداباوری را ترسیم میکند و آیا این تلقی از خداباوری تلقی مناسبی از خداوند است»؟ با توجه به بررسی مسیله شر و چالش برانگیزترین اوصاف خداوند از منظر و مریای سویین برن میتوان وی را به عنوان یک خداباور کلاسیک تعدیلیافته معرفی نمود؛ چراکه وی مهمترین اوصاف پذیرفته شده در خداباوری کلاسیک را با تفسیری متفاوت تبیین مینماید. وی سرمدیت فرازمانی را انکار میکند؛ همچنین تغییرناپذیری حداکثری را انکار کرده، تغییرناپذیری حداقلی را پیشنهاد میدهد. در باب علم مطلق قرایتی تعدیل یافته تر از تلقی کلاسیک ارایه میدهد. به نظر میرسد شایسته است الهیات سویین برن را «الهیات کلاسیک تعدیلیافته» معرفی نمود. اگرچه با توجه به تحلیل وی از علم مطلق، در شیب لغزنده به سمت خداباوری گشوده قرار میگیرد، مواجهه وی با مسیله شر از رویکرد الهیات گشوده متفاوت است. طبق بررسی میتوان گفت تلقی سویین برن از خداوند، دچار مشکلات متعددی است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی خداباوری سویین برن میپردازد.
Swinburne, a contemporary philosopher of religion, is a thinker who defends the existence of God against atheists. The question of this article is, "What reading of theism does Swinburne draw?" And is this view of theism a proper view of God? Considering the examination of the problem of evil, and the most challenging attributes of God from Swinburne's point of view, he can be introduced as a moderated classical theist; Because he explains the most important attributes accepted in classical theism with a different interpretation. He denies eternal eternity. It also denies maximal immutability and suggests minimal immutability. Regarding absolute science, he offers a more adjusted reading than the classical view. It seems appropriate to introduce Swinburne's theology as "modified classical theology"; Although according to his analysis of absolute knowledge, he is on the slippery slope towards outspread theism; But his confrontation with the problem of evil is different from the approach of outspread theology. Based on the analysis, it can be said that Swinburne's view of God has many problems. This article examines Swinburne's theism with a descriptive-analytical method.
خلاصه ماشینی:
پرسـش ايـن پـژوهش آن اسـت کـه «سـويين بـرن چـه قرائتـي از خداباوري را ترسيم ميکند و آيا اين تلقي از خداباوري تلقي مناسبي از خداوند است »؟ با توجه به بررسي مسئلۀ شـر و چـالش برانگيزتـرين اوصـاف خداونـد از منظـر و مرئـاي سويين برن ميتوان وي را به عنوان يک خـداباور کلاسـيک تعـديل يافتـه معرفـي نمـود؛ چراکه وي مهم ترين اوصاف پذيرفته شده در خداباوري کلاسيک را با تفسيري متفاوت تبيــين مــينمايــد.
pp ,٢٠٠٤ ,Swinburne)؛ لکن مسئله اي که در اين پژوهش به دنبال پاسخ آن هستيم ، اين است که سويين بـرن چه تلقي و چه قرائتي از خداباوري دارد؟ آيا او خـداباوري کلاسيک است ؟ ديدگاهي که در طول تاريخ فلسفي بر ساير خداباوريها سايه افکنده است يا همانند برخي ديگر از متألهان و فيلسوفان دين معاصر، مفهومي جديد از خـداباوري را طـرح کرده است ؟ آيا اين تلقي سويين برن از خداباوري تلقي مناسـبي اسـت ؟ اهميـت ايـن مسـئله ، نخست از آن جهت است که امروزه خداباوري کلاسيک از جانب نهضت هاي الهياتي متعـدد با چالش هاي گوناگوني دست و پنجه نرم ميکند و به دليل اين چالش ها برخي فيلسوفان دين ، مفاهيم بديلي از خداوند را طرح ريزي نموده اند.
بعد از آن مسئلۀ شّر و دعا از نگـاه سـويين بـرن بررسـي خواهـد شـد تـا روشـن گـردد کـه پاسخ هاي وي به اين مسائل ، با چه نوع تلقياي از خداوند متناسب است تا روشن گردد سـويين برن چه قرائتي از خداباوري ارائه کرده است ؛ به عبارت ديگر وي به چه نهضت الهيـاتي متعلـق اسـت ؟ در باب پيشينه پژوهش مد نظر بايد گفت اگرچه امروزه در ايران مقالات متعددي در بـاب مباحـث مختلفي همچون شر، معجزه ، عقل و ايمان و...