چکیده:
The issue of language has been the subject of thought for philosophers since many years ago, but in the twentieth century it has become the most important philosophical issue. In the field of religious studies, an important issue is the issue of language too. In addition, the language of religion and the way of understanding religious texts have been importantly concerned by religious scholars. The issue of “the method by which God Almighty conveys His connotations and goals”, is one of the most important issues in religious language. In addition, “has the Holy Qur’an answered the fundamental question that provides the methodology for understanding the Qur’an, before answering other human needs that are essential to its transcendence?” In this research, the author tries to provide a positive answer to the above fundamental question, stating that the language of the Qur’an is a pragmatic language. In this regard, in order to defend the pragmatic language of the Qur’an, the author first states the characteristics of a language suitable for the Qur’an and then shows that pragmatic language has the characteristics of a language suitable for the Qur’an, being used in the Qur’an. In conclusion, the language of the Qur’an is an existential and innate language.
از گذشته مسيله زبان مورد توجه فلاسفه بوده است ، اما در قرن بیستم زبان به مهمترین مسيله فلسفی تبدیل شده است. در زمینه مطالعات دینی نیز ، زبان و کارکرد های ان به یکی از مسايل مهم تبدیل شد و زبان دین و نحوه درک متون دینی به دغدغه مهمی برای علمای دین تبدیل شده است. این سوال که ماهیت زبان مورد استفاده خداوند متعال برای بیان معنا و مقصود خود چیست ، یکی از مهمترین موضوعات در مجادلات زبان دینی است. همانطور که خداوند در متون دینی ، از جمله در قران کریم ، ارتباط متنی با انسان برقرار کرده است ، ایا قران کریم قبل از پاسخ به دیگر نیازهای انسانی که برای نجات او ضروری است ، به این سوال اساسی نیز توجه نموده است؟ اهمیت این سوال در این است که روش شناسی درک قران را فراهم می کند. در این تحقیق ، نویسنده سعی می کند به این سوال اساسی پاسخ مثبت دهد و بیان کند که زبان قران زبانی عملگرا است. در این راستا ، نویسنده به منظور دفاع از زبان عمل گرایانه قران ، ابتدا ویژگی های زبان مناسب قران را شرح می دهد ، و سپس نشان می دهد که زبان عمل گرا دارای ویژگی های زبان مناسب برای قران است و در قران استفاده شده است. نتیجه این مطالعه این است که زبان قران یک زبان وجودی و طبیعی است.