چکیده:
In the foundations of religious epistemology, the school of segregation on reason using is one of the sources of knowledge that presents a different image from the common images. The lack of clear logic in presenting opinions by the school of segregationists makes their views ambiguous. In the present article, first, the epistemological foundations of the segregation view are presented, which are: tools of knowledge, sources of knowledge, and the criterion of accuracy and correctness of cognition. Then, the claim of the believers in the school of segregation is that the intellect in the philosophical sense is not one of the tools of examined knowledge. According to this claim, the only role that man has in creating knowledge is the unequivocal acceptance of revelatory teachings. Hence, the concept intended by the segregationists about reason does not have the necessary conviction. The current article aims to prove that there must be a common criterion for distinguishing right from wrong. Therefore, by abandoning the tools of reason, a correct understanding of the revelation taught can’t be achieved. Religious knowledge is the product of the measurement and interaction of both intellectual knowledge and narrative knowledge. Also the view of the school of segregation in this issue has been criticized and examined using an intra-religious and a critical-analytical method.
مکتب تفکیک در مبانی معرفت شناسانه دینی خود در به کارگیری
«عقل»که از منابع معرفتی محسوب میگردد، تصویری متفاوت
از تصویر شایع ارايه میدهد که فقدان منطق روشن در ارايه
اراء، سبب مبهم بودن دیدگاه انان میشود. در این مقاله
نخست مبانی معرفتشناختی مکتب تفکیک ارايه شده است که
عبارتند از: ابزار معرفت، منابع معرفت، معیار صحت و سقم
شناخت. انگاه مدعای مکتب تفکیک در این زمینه که عقل به
معنای فلسفی از ابزار معرفت محسوب نمیشود و تنها نقشی
که انسان در پدیداوردن معرفت دارد، پذیرش بیچون و چرای
تعالیم وحیانی است، مورد نقد قرار گرفته است. از این رو معنای
مورد نظر اهل تفکیک در مورد عقل از اتقان لازم برخوردار
نیست. این مقاله بران است اثبات نماید، برای تشخیص اندیشه
درست از نادرست میبایست معیار مشترک وجود داشته باشد و
با کنار گذاردن ابزار عقل، برداشت صحیحی از تعالیم وحیانی
حاصل نمیشود و معرفت دینی محصول سنجش و تعامل
توامان دانش عقلی و دانش نقلی است و نیز با روش درون دینی
و با رویکردی انتقادی تحلیلی دیدگاه مکتب تفکیک را در این –
مساله مورد نقد و بررسی قرار دهد.