چکیده:
بر اساس برخی گزارشهای تاریخی مختار بن ابی عبیده ثقفی مدعی نبوت بوود و در پاسوخ بوه
بررسوی و نقود گزارشهوای ادعوای نبووت « ، تحدی قرآن جملاتی ارائه کرده بود. مسئله این تحقیق
است. » مختار
روش تحقیق در این مقاله، تحلیلی انتقادی و فرضیه مقاله این است که گزارشهوای مبنوی بور -
ادعای نبوت یا هماوردی مختار با قرآن کریم، دور از صواب است.
ارائه قرآن جدید بوسیله مختار، مقایسه خودش با پیوامبران الییععو، ، ارائوه سوخنان مووزون و
مشابه قرآن، ادعای علم غیب، تصریح صحابه مبنی بور ادعوای نبووت او، ادعوای دیودن فرشوت ان و
دریافت پارچه از آنان، میمترین دلای، برای طرفداران نظریه ادعای نبوت بوسیله مختار است
بررسی نشان میدهد، دلای، یاد شده مخدوش است و دست طرفوداران بنوی امیوه و آل زبیور در
ساخت گزارشها و انتشار آن موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
) يکي از مباحث مهم و کليدي در باره مختار بررسي و تحليل نقل هاي تاريخي است کـه برابـر آنهـا، مختار از مدعيان نبوت بود چنانکه ابن کثير مينويسد: کان کاذبا يزعم أن الوحي يأتيه علـي يـد جبريـل (ابن کثير ١٤٠٨ق ، ج ٦:٢٩١ ) ابن تيميه نيز گويد فإن المختار کذاب ادعي النبـوة (ابـن تيميـه ،١٤٠٦ق ، ج ٤: ٣٢٩) و در جاي ديگر تأکيد ميکند که وي مدعي بود جبرئيل نـزد او ميآيـد(همان ، ج ٢: ٦٨ - ٧١) نووي نيز در شرح صحيح مسلم در باره وي مينويسد: المختار بن أبي عبيد الثقفي کـان شـديد الکـذب ومن أقبحه إدعي أن جبريل صلي الله عليه وسلم يأتيه (نووي،١٣٩٢ق ، ج ١٦: ١٠) زبيريان با اين بهانه که او ادعاي نبوت دارد و با قرآن کريم معارضه کرده توانستند بر او غالب شـده و عــلاوه بــر مختــار، عــده زيــادي از طرفــدارانش را بکشــند.
٥. تصريح صحابه يکي از مهم ترين شواهدي که براي اثبات ادعاي نبوت مختار اقامه شده ، ايـن اسـت کـه برخـي از صحابه همانند عبدالله بن زبير، ابن عباس و ابن عمر بر اين امر اشاره کرده اند.
ابن سعد، ١٩٦٨ م ، ج ٧: ٣٢١؛ بخاري، ١٤٠٧ ق ، ج ٨: ١٩٣-١٩٤؛ رازي، ١٣٧٢ ق ، ج ٩ : ٦٣-٦٤) هرچه باشد ملاحظاتي وجود دارد که پذيرش گزارش هاي هشام عليه مختـار را بـا ترديـد جـدي مواجه ميکند؛ ازجمله : الف ) وي از زبيرياني است که شديدا شيفتۀ عبدالله بن زبير، دشمن سرسخت مختار، بود.