چکیده:
ایدئولوژی نئو عثمانی یا عثمانیسم نو یا نئو عثمانیسم ایدئولوژی سیاسی ترکی است که در معنای
وسیعترء حامی همکاری بیشتر درون مناطق امپراتوری عثمانی سابق است. ترکیه در کنار حفظ
مناسبات خود با غربء برای برقراری و توسعه مناسبات سیاسی با کشورهای منطقه خاورمیانهء به ویژه
کشورهای واقع در حوزه تاریخی امپراطوری عثمانی تلاش میکند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر
ایدئولوژی نئو عثمانی بر روابط ایران و ترکیه و ابعاد مختلف آن می باشد. در واقع بایستی بررسی کرد
که این سیاست. چه چالش هایی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه دارد. رویکرد نظری این مقاله
مبتنی بر رویکرد سازه آنگاری است و بر این فرض بنا شده ست که سیاست خارجی جدید ترکیه تعریفی
جدید است که ریشه در نحوه شکل گیری و تکوین هویت تاریخی آن دارد. نتایج این پژوهش آشاره دارد
که یکی از رویکردهای اصلی سیاست خارجی جدید ترکیه و دکترین نوعثمانی گری» نفود گسترده و
افزایش نقش و مداخلات خود در منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه و عراق است. به صورتی که ترکیه باید
نقش پررنگ. فعال و متناسب با تاریخ پرشکوه گذشته خود در دوره عثمانی و عمق جغرافیایی خود ایفا
کند.
خلاصه ماشینی:
هر چند در اين مقطع زماني، اصول جديدي براي سياست خارجي و داخلي اين کشور تعريف شد؛ اما کارکرد و خروجي يک دهه از سياست خارجي اين حزب و تطبيق آن با اصول اساسي سياست خارجي کماليستي نشان مي دهد که آنها با در پيش گرفتن رويه اسلامي نوگرا، نه تنها با اسلام گراهاي قبلي متفاوت مي انديشند، بلکه با رقباي سرسخت و ديرينه خود در داخل (کماليست هاي سکولار)، بر سر اصول مهم کماليسم به آشتي رسيده و به کارگيري رويکردهاي جديد در سياست خارجي فقط تغيير تاکتيک براي رسيدن به هدف هاي سنتي است که بيشتر در سياست خارجي سکولارها اولويت اصلي بوده اند(ساعي،احمد_محمدزاده ،مرتضي،حزب عدالت و توسعه و هژموني کماليسم ) سه اصل محوريت ترکيه ، مرزهاي هويتي بين المللي و هويت شرقي-ارزش هاي غربي به عنوان اصول پايدار نوعثمانيگري حزب عدالت و توسعه مطرح شده اند و از سياست هايي که ريشه متغيرهاي روشي دارند و بر اساس شرايط زماني و مکاني دچار تغيير ميشوند، جدا گشته اند همچنين با تکيه بر متغيرهاي ريشه اي تعاريف حزب از اسلام گرايي، ميزان تاثيرپذيري آن از کماليسم و گذشته نوعثمانيگري مشخص گرديده است .
دولت حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان تلاش کرده است تا بر تلفيق منسجمي از هر دو تفکر کماليسم و اسلام گرايي متکي بوده و در سياست خارجي اش به ترويج هر دو متمايل شود(قنبرلو،عبدالله ،نقش ملاحظات فرهنگي و ايدئولوژيک در سياست خارجي ترکيه ) نظريه زبان خورشيد نظريه زبان خورشيد (ترکي استانبولي: ̧nesDil Teorisi Gu) يک فرضيه زيباشناسانه و رد شده بود بدون منبع با جنبۀ سياسي که پيشنهاد ميکرد همه ٔ◌ زبان هاي بشري بازماندگان يک زبان اوليه ٔ◌ آسياي مرکزي هستند.