چکیده:
در این پژوهش به بررسی و تحلیلِ انگیزهها و دلایلِ رفتار و گفتار طنزآمیزِ ابوسعید به عنوان یک شخصیت برجستۀ عرفانی پرداختهایم و تأثیر ویژگیهای اخلاقی و عرفانی ابوسعید بر گفتار و رفتار طنازانۀ او را به روش تحلیل محتوایی بررسی کردهایم. اصلیترین وجه شخصیت طنّاز ابوسعید، بداههگویی و تسلط بر بازیهای لفظی و کلامی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین وجوهی که به عنوان پایه و اساس شوخیها و طنازیهای ابوسعید است در سیزده دسته قرار میگیرند. از این میان سه مورد که عبارت هستند از: 1ـ بداههگویی و بازیهای کلامی ابوسعید؛ 2ـ طنز موقعیت یا آموزش عملی عرفان با تکیه بر طنز؛ 3ـ پرهیز از خودخواهی و خودبینی، بیش از 60% از مجموعه انگیزهها و دلایل طنّازی ابوسعید را تشکیل میدهند. مسأله شوخطبعی ذاتی ابوسعید، اقبال مردم به او به دلیل روحیۀ طنّاز او و طنز به مثابه آیینۀ تمامنمای ویژگیهای برجستۀ عرفانی، اخلاقی و اجتماعی ابوسعید از موضوعات مورد بحث در این پژوهش هستند.
In the present article, we have investigated and analyzed motivations and
reasons for satirical speech and humorous behavior of Abu Said Abul-Khayr,
a prominent mystical figure; and by using the method of content analysis, we
have studied the effect of his moral and mystical characteristics on his satirical
speech and humorous behavior. The main aspect of Abu Said's humorous
personality is his improvisation and his dominance over verbal games. The
findings of the research show that the most important aspects of Abu Said's
satires can be analyzed in thirteen categories. The three cases of 1.
improvisation and dominance over verbal games, 2. humor of the situation or
practical teaching of mysticism based on humor 3. avoiding selfishness and
egoism, constitute more than 60% of his satirical motives. The topics
discussed in this research are as follows: Abu Said's inherent sense of humor;
the issue of people liking him because of his humor; humor as a marker of his
mystical, moral, and social characteristics.