چکیده:
طراحی حروف در ایران و دیگر کشور های جهان یکی از شاخه های مهم در عرصه ارتباط تصویری می باشد. در واقع شکل گیری فرم بصری در قالب انتقال پیام در این عرصه قابل توجه می باشد. امروزه در طراحی حروف و طراحی لوگو تصویری نیز فرم پذیری درستی از جانب طراحان مشاهده نمی شود که ریشه در آموخته های دانشجویان در دانشگاه ها و یا مراکز آموزشی دارد.
شناخت بصری ویژگی های خط کوفی بنایی می تواند به طراحی حروف اصولی، کمک بسزایی کند اما به علت عدم مطالعه و شناخت مدرسین محترم امروزه این شیوه نگارشی یه شکل ناصحیحی در جامعه در حال آموزش می باشد. در مقاله پیش رو نقد و آسیب شناسی چنین نگرشی مورد بررسی قرار گرفته است تا به کمک این وضعیت برآید. در این پژوهش سعی شده، به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی خط کوفی و انواع آن به ویژه خط کوفی بنایی که محوراصلی این تحقیق می باشد به لحاظ ساختاری، مورد بررسی
قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش صحیح خط کوفی بنایی به علت تناسبات هندسی آن در دنیای امروز می تواند به کمک طراحی حروف در حوزه گرافیک رفته و با توجه به تنوع کاربرد های خط بنایی و ظرفیت پذیری فرمالیستی آن به حفظ اصول اولیه در طراحی آثار گرافیکی کمک کند. هر طراح باید توجه داشته باشد که شناخت ویژگی های بصری حروف فارسی و درک توانمندی آن در هنر خوشنویسی و استفاده از آن به عنوان اصول اولیه بر هر طراح گرافیک از واجبات است
Letter design in Iran and other countries of the world is one of the important branches in the field
of visual communication. In fact, the formation of visual form in the form of message
transmission is significant in this field. Today, in the design of letters and image logo design, the
correct formability is not observed on the part of the designers, which is rooted in the learning of
students in universities or educational centers. The visual recognition of the features of the Kufi
script can greatly help in the design of basic letters, but due to the lack of study and knowledge
of respected teachers, today this writing style is being taught as an incorrect form in the society.
In the upcoming article, the critique and pathology of such an attitude has been examined to help
this situation. In this research, an attempt has been made to analyze the Kufi script and its types,
especially the structural Kufi script which is the main focus of this research. The results of this
research showed that the correct teaching of Kufi calligraphy due to its geometrical proportions
in today's world can help the design of letters in the field of graphics, and due to the variety of
applications of calligraphy and its formalistic capacity, it can help to maintain the basic
principles in the design of works. Graphics help. Every designer should note that knowing the
visual features of Persian letters and understanding its capabilities in the art of calligraphy and
using it as basic principles is a must for every graphic designer.
خلاصه ماشینی:
شناخت بصري ويژگي هاي خط کوفي بنايي مي تواند به طراحي حروف اصولي، کمک بسزايي کند اما به علت عدم مطالعه و شناخت مدرسين محترم امروزه اين شيوه نگارشي يه شکل ناصحيحي در جامعه در حال آموزش مي باشد.
نتايج اين تحقيق نشان داد که آموزش صحيح خط کوفي بنايي به علت تناسبات هندسي آن در دنياي امروز مي تواند به کمک طراحي حروف در حوزه گرافيک رفته و با توجه به تنوع کاربرد هاي خط بنايي و ظرفيت پذيري فرماليستي آن به حفظ اصول اوليه در طراحي آثار گرافيکي کمک کند.
هر طراح بايد توجه داشته باشد که شناخت ويژگي هاي بصري حروف فارسي و درک توانمندي آن در هنر خوشنويسي و استفاده از آن به عنوان اصول اوليه بر هر طراح گرافيک از واجبات است .
نکته بسيار مهم آن است که آموزش طراحي حروف و تايپوگرافي خود نيازمند مطالعه ي فراوان مي باشد تا بتوان اين ميراث گرانبها را به درستي و بدون تحريف اشتباه، براي نسل بعد به جاي گذاشت .
اما مسأله اين تحقيق با محور قرار دادن خط کوفي بنايي و تمرکز بر نگارش درست آن مي توان به طراحي حروف و لوگوتايپ هاي موجود کمک کرد تا با ساختاري منظم به تصوير کشيده شوند.
کوفي ساده :حروف اين نوع کوفي به صورت اصلي و بدون تغييرات است ولي گاهي محور حروف آن دراز يا پهن مي شود و يا اينکه خود يا زمينه اش مزين اسلام رواج داشته و مي توان گفت مبدا پيدايش ديگر اقلام کوفي بوده است .