چکیده:
استان ایلام یکی از مهمترین مناطقی است که آثار درخور توجهی ازدوران تاریخی و اسلامی را در خود جای داده به طوری که پراکندگی و تعداد این آثار، نمایان از موقعیت سوق الجیشی این منطقه در دوره ی زمانی مورد بحث است. از جمله این آثار، شهرهای باستانی این استان می باشدکه تاکنون بر روی آنها بررسی علمی و باستان شناسانه صورت نگرفته و به صورت ناشناخته و گمنام باقی مانده اند. یکی از این شهرها، صیمره (دره شهرفعلی) است. با توجه به کاوشهایی که در طی سالهای اخیر در آن انجام گرفته و داده های باستانشناختی آن مشخص گردیداین شهر علاوه بر دوران تاریخی در دوران اسلامی نیز استقرار آن استمرار داشته است. بنابراین در جهت رسیدن به هدف اصلی این پژوهش که رسیدن به این سوالات که وضعیت سکونت در شهر سیمره چگونه است و به چه زمانی می رسد؟ آیا در این شهر گذر و انتقال از دوران تاریخی به اسلامی رخ داده است؟ سفال ها، معماری و تزئینات وابسته به معماری(گچبری) شهر صیمره مورد مطالعه، بررسی و مقایسه با نمونههای قابل مقایسه در مناطق نزدیک به استان ایلام قرار گرفت، که مشخص شد سابقه سکونت در این شهر به دوران ساسانی میرسد و در این شهر باستانی انتقال و گذر از دوران تاریخی به دوران اسلامی رخ داده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به بررسي و تحليل و مقايسه آثار به دست آمده از پژوهش هاي باستان شناسي در شــهر ســيمره شــامل معماري، ســفال و تزئينات گچبري ميتوان تا حدودي داراي مکانيزم هايي براي گذر اين شـــهر از دوران تاريخي به اســـلامي را در آن به اثبات رســـاند.
در اينجا سعي خواهد شد با توجه به موضوع مورد بحث به سوالات زير در رابطه با شهر سيمره پاسخ داده شود: ١- وضعيت سکونت در شهر سيمره چگونه است و به چه زماني ميرسد؟ ٢- آيا مواد فرهنگي شــامل بافت معماري ، گچبريها و ســفال هاي يافت شــده نشان از تداوم سنت شهرسازي دوران تاريخي به دوران اسلامي است ؟ در پژوهش جاري ســعي شــده اســت به منظور کســب اطلاع از يک تصــور کلي از شـــهرســـازي دوره تاريخي و ويژگيهاي آن و انجام يک تجزيه و تحليل بنيادي در رابطه با ســير تحول شــهرســازي از دوره تاريخي به اســلامي در شــهر ســيمره به يک نتيجه اي جامع منتهي شود.
طاق و پوشش هلالي طاق و پوشــش هلالي يکي از مهمترين عناصــري اســت که شــکل دهنده فضــاهاي معماري و از دوره هاي اوليه در ايران مورداستفاده قرار گرفته است ؛ در طول زمان به نحوي تکميل شــده و پس از ورود اســلام نيز در بناها به خصــوص بناهاي مذهبي و 5 مسـاجد ديده شـده اسـت .