چکیده:
پژوهش حاضر تقابل گفتمانی جریان سلفیه با اهل سُنّت را در یک چارچوب منطقی با استفاده از روش متنمحور فصلبندی میکند. تقدم ظاهر بر باطن، نحوۀ برداشت از نص، اجتهاد، اصول و روشهای استنباط احکام و دلالتهای سیاسی _ اجتماعی سلفیه را به گرایشی تقلیلگرایانه، رادیکال و خشن از دین سوق داده و در تضاد گفتمانی با اهل سُنّت قرار میدهد. بدین ترتیب یافتههای پژوهش، مهمترین محورهای این رویارویی گفتمانی را در تناقض روششناسانه، تأویل ناصحیح از توحید، نهی از تقلید در کنار اجتهاد شخصی، مناقشۀ یکسویه نقلگرایی بر عقلگرایی، تکفیر همراه با ارتداد، اهتمام به جهاد بهعنوان یک اصل و در تعارضات اعتقادی همچون گسترش دایرۀ شرک، حرمت زیارت قبور، منع توسل، شفاعت و بدعت در کنار احتراق و تخریب آثار مذهبی _ تاریخی استخراج و دستهبندی نموده است.
The present study classifies the discourse confrontation of the Salafi current with the Sunnis in a logical framework, using the text-based method. The following are the most characteristics of Salafi discourse that put it in clash with Sunni mainstream: The apparent meaning of texts precedes the interior meaning, methodology of interpreting the religious texts and "ijtihad". These implications of Salafism lead to a reductionist, radical and violent tendency of religion and put it in opposition to the discourse with Sunnis. Thus, the research findings show that the most important axes of Salafi discourse confrontation are as the following: methodological contradiction, incorrect interpretation of monotheism, prohibition, banning the "Taghlid", one-sided controversy of literalism over rationalism, Takfir and apostasy. Furthermore, the Salafi discourse expands the realm of Shirk and bans visiting the tombs. They burn the historical sites.