چکیده:
تکلم علماء اللغة کثیرا عن موضوع نشاة اللغة واصل اللغات وکل ادعی ان لغته الاصل مستندین بذلک علی ما ورد من نصوص فی الکتب السماویة کل حسب ما یعتقد ویدین، بل ذهبوا الی ابعد من ذلک فقالوا ان لغاتهم هی لغة اهل الجنة وانها هی التی تحدث بها ادم علیه السلام عادین ذلک مزیة للغة التی یتکلم بها دون غیرها، وهذا ما وجدناه عند علماء العربیة ایضا، شانهم بذلک شان علماء الامم الاخری، کالسریانین وغیرهم، ویبدوا ان القول بالاصلیة له دوافع عدیدة ستنطرق لها لاحقا، عند ذکرنا جملة من اقوال المحدثین والقدامی من العرب وغیرهم، فی مسالة النشاة، مقاربین تلک الآراء مقاربة لسانیة حدیثة مستندة علی رای جومسکی الذی طرحه فی نظریته التحویلیة التولیدیة، فضلا عن بعض اراء علماء اللغة المحدثین، وکذلک التوقف عند مسالة الاصل والاختلاف بین اللغات من خلال مقاربتها قرآنیا، الذی نری انه ینفی ان تکون اللغة العربیة او غیرها هی اصل اللغات بل ان الاختلاف هو الاصل وهو المیزة لکل اللغات بل ان الله تعالی جعل اختلاف اللغات آیة من آیاته التی ابتدعها ابتداء وهی بمرتبة خلق السموات والارض، کما سیتضح من خلال البحث، وکذلک سنثبت ان الاختلاف لا یعد مزیة للغة، وانما هو وضع طبیعی، وهل نحن بحاجة الی وجود لغة واحدة، محاولین التوفیق بین ما جاء به علم اللغة الحدیث وما جاء به القران الکریم، وفی الختام ینتهی البحث بالنتائج سائلین الله تعالی التوفیق
Linguists have spoken a lot about the issue of the genesis of language and the origin of languages, and each linguist claimed that their language is the original, depending on texts from heavenly books according to what they believe or profess. They further said that theirs is the language of Paradise and that it is what Adam (Peace be upon him) spoke. They consider it a merit to their language before all other languages. This is what we found among Arab scholars as well as the scholars of other nations like Syriacs and others. It seems that there are many motives behind this claim of originality, and that will be discussed when we tackle the opinions of old and modern Arab scholars later. We will approach these opinions linguistically depending on the opinions of Chomsky, which he put forward in his Transformational Generative Theory. The issue of the origin and differences between languages will be approached by the Qur’an, which disclaims that Arabic language or any other language is the first one. Rather, the difference is the origin and is the feature of all languages. Indeed, God Almighty made the difference of languages one of His signs that He created in the beginning and it is as great as the creation of the Heavens and the Earth. The research will prove that the difference is not a merit of language, but a natural state, and that there is no need to have only one language, trying to reconcile what was brought by modern linguistics and what came in the Holy Qur’an. The research concludes with the results, asking God Almighty to grant success.