چکیده:
اصول قانونی بودن جرم و مجازات به معنای این است که هیچ رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل جرم نیست، مگر آنکه از قبل توسط قانونگذار پیشبینی و اعلام شده باشد. هیچ مجازاتی نباید مورد حکم قرار گیرد مگر آنکه از قبل توسط قانونگذار میزان آن معین شده باشد. غفلت در شناخت نظام حقوقی زرتشتی (حقوق ایرانی یا حقوق پارسی) در میهن ما سبب شده فکر کنیم غالب قواعد حقوقی فقط در نظام حقوقی رومی وجود داشته است. بررسی سابقه اصول قانونی بودن جرم و مجازاتها در نظام حقوقی زرتشتی از این جهت اهمیت دارد؛ نظر به اینکه نظام حقوقی زرتشتی مدت چندین قرن در میهن ما حاکمیت داشته، تحقیق در خصوص وجود یا عدم اصول قانونی بودن جرم و مجازاتها در نظام حقوقی مذکور بسیار اهمیت دارد. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی با مراجعه به منابع کتابخانهای صورت گرفته و با تشریح و تحلیل منابع و مستندات، اصول قانونی بودن جرم و مجازاتها در نظام حقوقی زرتشتی، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد هرچند متون قوانین مذکور بسیار ساده و کلی بوده، ارکان و شرایط جرم به مفهوم مدرن امروزی تعریف نگردیده، اما عمل مجرمانه به صورت خلاصه در حدی که برای همه قابل فهم باشد در قوانین نگاشته شده، این اصول به عنوان یکی از اصول مهم حقوق کیفری ایران فعلی از دوران حاکمیت حقوق ایرانی همچنان پابرجاست.
The principles of legality means this. No behaviour, whether an act or omission, is a crime, unless it has already been predicted and announced by the legislature. No punishment should be imposed unless the amount has already been determined by the legislature. The negligence in studying the Zoroastrian legal system in our country has led us to think that most of the legal rules existed only in the Roman legal system. It is important to study the history of the principles of legality in the Zoroastrian legal system because this legal system ruled Iran for a quite a considerable amount of time. Thus,It is very important to investigate the existence or non-existence of the principles of legality in the mentioned legal system. . This research has been done in a descriptive-analytical method by referring to library sources, by describing and analysing sources and documents, we identify and examine the principles of legality in the Zoroastrian legal system. . The findings of this study show that although the texts of these laws are very simple and general, the elements and conditions of crime are not defined in the modern sense, however, the criminal act is summarised in the law to the extent that it can be understood by all.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد هرچند متون قوانين مذکور بسيار ساده و کلي بوده ، ارکان و شرايط جرم به مفهوم مدرن امروزي تعريف نگرديده ، اما عمل مجرمانه به صورت خلاصه در حدي که براي همه قابل فهم باشد در قوانين نگاشته شده ، اين اصول به عنوان يکي از اصول مهم حقوق کيفري ايران فعلي از دوران حاکميت حقوق ايراني همچنان پابرجاست .
کليه دادگاه ها مکلف هستند تمام مراحل دادرسي اعم از تعقيب ، تحقيق ، رسيدگي و اجراي حکم را مطابق قانون عمل نمايند؛ به عبارت ديگر تا زماني که در قانون براي رفتار اعم از فعل يا ترک فعل به عنوان جرم اعلام نشود براي اين رفتارها مجازات معين نگردد هرچند اين رفتار براي جامعه زيان بخش و خطرناک باشد، نمي توان مرتکب را مجازات کرد مگر اينکه قبلا در قانون پيش بيني و اعلام شده باشد.
پرسش اين است اگر قاضي بي جهت از روي ميل و هواي نفساني به صورت دلخواه بدون رعايت ضوابط قانوني کسي را مجازات مي کرد آيا در اين صورت قاضي قابل تعقيب بود؟ در ماتيکان مقرر شده «داوراني که بدون جهت و تنها از روي تمايل خويش (برخلاف مقررات قانون ) متهمين را تنبيه يا جريمه کنند براي آنان همان اندازه توليد مسؤوليت مي کند که از تنبيه يا جريمه کردن متهم طبق قانون خودداري کرده باشند.
- Dinkard-i-dinik(the sacred books of the east),translated by west,e.
- Dinkard-i-dinik(the sacred books of the east),translated by west,e.