چکیده:
پژوهش حاضر بنا بر تصریح قرآنیِ «هيچ چيز نيست مگر آن كه گنجينه هاى آن نزد ماست و آن را جز به اندازه اى معين فرو نمى فرستيم» (حجر:21) و «خداوند از فضل خویش به هر که بخواهد عطا می کند» (جمعه:4)، آفرینش های هنری غرب را از نظر مفهومی شایان تأمل و تدبری دوباره می¬داند. آنچه در این مقاله مدنظر است بررسی ایده و مبنای نظری مکاتب هنری مدرن و نسبت آنها با رویکرد بیانی برخی مباحث قرآنی است. به عبارت دیگر پژوهش حاضر به این پرسش می پردازد که میان رویکردهای بیانی قرآن و روش های بازنمایی و بیانگری در مکاتب هنری مدرن چه نسبتی وجود دارد؟ منظور از مکاتب هنری مدرن در این پژوهش، برخی از مهم ترین مکاتب و جنبش هایی هستند که از اواخر قرن 19 تاکنون پدید آمده و بر دیگر جریانات هنری معاصر تأثیر گذاشته اند که عبارتند از: رمانتیسیسم، ناتورالیسم، رآلیسم، امپرسیونیسم، پوانتالیسم، سمبولیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم، فوتوریسم، دادائیسم، کانستراکتیویسم، سورآلیسم، هایپررآلیسم، هنر مفهومی، هنر مشارکتی/تعاملی، آبستراکتیویسم، مینیمالیسم، و دیکانستراکتیویسم (ساختارشکنی). این پژوهش ضمن آن که از نوع کیفی و اکتشافی است، به روش توصیفی-تحلیلی به نگارش درآمده و از چارچوب نظریة انتقادی متفکرانی چون دلوز و گتاری بهره برده است. بر اساس یافته های این پژوهش، میان شیوة بیانی برخی مباحث در قرآن کریم با رویکرد اتخاذ شده توسط مکاتب و جنبش های هنری مورد تحقیق، از حیث مفهوم، همخوانی و تشابه وجود دارد.
accounting the quranic explications “naught is there but its treasuries are with us, and we send it not down but in a known measure” (al-hejr: 21) and “that is the bounty of god; he gives it to whom he will”(al-jom’eh: 4), present paper regards western art creations in virtue of “concept” worthy of reflection and reconsideration. it unearths the basic ideas and fundamental principles of modern art schools and explores their relation to the holy quran’s expressive approaches in reflecting intended issues. thus, the question here would be “what is the correspondence between quranic styles of representation and modes of expression in modern art schools?" we restrict ourselves to the influential euro-american movements of late 19th to early 21st century influencing the contemporary art currents. the methodology of this qualitative and exploratory research is descriptive and analytical, and it benefits from critical theory of deleuze and guattari. the investigated schools and their related “concepts” include romanticism, naturalism, realism, impressionism, pointillism, symbolism, expressionism, cubism, futurism, dadaism, constructivism, surrealism, hyperrealism, conceptualism, participative/interactive art, abstractionism, minimalism, and deconstructivism. according to this research, there is certain congruity and correspondence between quranic expressive approaches and modern art school’s methods of expression or representation in virtue of “concept”.