چکیده:
جریان نواندیشی دینی در دوره پهلوی اول، از نظر فکری ادامه جریان روشنفکری در ایران است. با حمایت حکومت پهلوی طیفی برآمدند که افکار و آرمان هایشان رنگی از اندیشه غیر دینی داشت که فصل مشترک آن ها مخالفت با حاکمیت فقها، زدودن خرافات از سطح جامعه و دوری از مرجعیت دینی بود. این مقاله قصد دارد تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به این سوال پاسخ دهد: رویکرد اصلی دگراندیشان دوره پهلوی اول متضمن انجام اصلاحات در کدام جنبه های مذهبی بود؟ رویکرد دگراندیشان دینی متضمن اصلاح ساختاری مذهب بود. رویکرد حکومت پهلوی نیز حمایت از فعالیت های آنان بود. اسدالله خرقانی و محمد مهدی خالصی زاده ضمن پذیرش اصل اجتهاد، جهت از میان بردن بدعت های دینی و ایجاد اتحاد میان مسلمانان تلاش کردند. فردی چون احمد کسروی تصور کرد دین قابلیت بازسازی ندارد و ضمن حمله به مذهب شیعه خواستار جایگزینی دین جدید شد. شریعت سنگلجی و علی اکبر حکمی زاده ضمن رد این پیش فرض ، فرهنگ دینی را اصلاح پذیر و تجدد خواه دانستند و ضمن مقابله با بدعت و خرافات، معرفت دینی را همسنخ با رهیافت های جدید مذهبی دانستند. مهمترین یافته این پژوهش مشهود بودن تعارض فکری میان دگراندیشان دینی با روحانیت سنتی بود. البته اقدامات دگراندیشان دینی به دلیل مغایرت با اعتقادت اکثریت مردم ایران بر خلاف حکومت پهلوی هرگز مورد تائید ملت قرار نگرفت.
the current of religious modern in the first Pahlavi period is intellectually a continuation of the intellectually current in Iran .with the support of the Pahlavi government a spectrum emerged whose thoughts and ideals were colored by secular thought. Their common denominator was opposition to religious rule, elimination of superstitions in society and alienation from religious authority. this article intends to answer the question using descriptive- analytical method :the main approach of religious dissidents of the first Pahlavi period included reforms in which religious aspects? The approach of religious dissidents included the structural reform of religion. Pahlavi governments approach was to support their activities. Asadulla kharaghani and mohammad mehdi khalesizadeh, while accepting principles of ijtihad tried to eliminator religious heresies and create unity among muslime .Ahmad Kasravi, thought that religious could not be rebuilt and attacked the shiat religious and demanded the replacement of the new religion. sanglaji and Ali Akbar hakamizadeh while rejecting this presupposition, considered religious culture to be reformable and modernistic, and while confronting heresy and superstition, considered religious knowleged to be in line with new religious approaches. the most important finding of this study was the appearntets and tradicitional clergy of course, the views of religious dissidents were new endorsed by the nation because unlike the Pahlavi government. they contradicted the beliefs of the majority of the Iranian.