چکیده:
فرشبافی و طراحی فرش چون دیگر هنرهای ایران در دورهی صفوی از تجلی و شکوفایی برخوردار شد. چنانکه دستآوردهای بدیع و برجستهای در جنبههای مختلف آن از هنر صنعتگری تا هنر بصری و نقش داشت که از بارزترین آنها نقوش گیاهی پرمایه بر فرش است. این نقوش در تمام دورههای بعد تا به امروز تصویر بسیاری از فرشها را تشکیل میدهند. همچنین قاببندیها متنوعتر و رنگهای طبیعی درخشان بر تار و پود فرش بارز هستند. در این مقاله نقوش، رنگ، جنس و بافت فرشی با نقوش گیاهی از دورهی صفوی بررسی میشوند؛ نوشتار حاضر به مطالعهی ساختار بصری و فیزیکی فرش روتشیلد کاشان دورهی صفوی در موزهی دوحهی قطر میپردازد. در دورهی صفوی از عناصر تصویری ترکیبی و جدید استفاده میشود و فن فرشبافی با ابریشم نیز در تولید فرش برای اشراف رونق بسیار میگیرد. این پژوهش به این پرسشها پاسخ میدهد: نقوش فرش روتشیلد کاشان چه ویژگیهایی دارند؟ نقوش این فرش به چه پیشینهای باز میگردد؟ بافت، جنس و رنگ آن چه ساختار و ویژگیهایی دارد؟ روش این تحقیق از نوع توصیفی-تاریخی بوده و روش جمع آوری اطلاعات از نوع اسنادی است. تحلیل نقوش نشان میدهد که آرایههای استفاده شده در فرش روتشیلد عموماً شامل نقش گلهای مختص دوره صفوی مانند گل شاهعباسی و چندپر و آرایههایی تزیینی از دورهی تیموری مانند ابرهای چینی است که با اقتباس از نقوش تاریخی گل و نقوش خاور دور تصویر شدهاند. این گلها، برگها و اسلیمیها بر بندهای ختایی در حالات و زوایای تصویر از بالا و نیم رخ، با اندازههای گوناگون و رنگهایی همچون زرد، کرم، سرمهای و قرمز نقش شدهاند. هنرمند بافنده و طراح این فرش ناشناس بوده و در ساختار این فرش از رنگهای روشن و اصلی بهره میگیرد. جنس این فرش از ابریشم خالص بوده که رنگها بر آن درخشان هستند.
Iranian carpet is a prominent expression of Iranian culture and art. The design and patterns of Iranian carpets show different characteristics of the culture and art of different regions and climates and historical periods. Although the origin of carpet weaving is not clearly known, historians and experts believe that carpet weaving started with Iranians. Historical achievements show that carpet was originally created as insulation against cold and dampness and over time it played its role in form of ornamental and artistic work in homes and castles of nobles. Carpet weaving and carpet design, like other Iranian arts, flourished in the Safavid period. Valuable and impressive examples of carpets in various renowned museums of the world, such as the Ardabil carpet, are generally obtained from the royal carpet weaving workshops of this era. As it had original and outstanding achievements in various aspects from craftsmanship to visual art and patterns, the most prominent of which is the rich floral motifs on the carpet. These motifs form the image of many carpets in all subsequent periods until today. Also, the frames are more diverse and the natural colors are bright on the carpet. In this article, patterns, color, material and texture of a carpet with plant motifs from the Safavid period are examined; The present article studies the visual and physical structure of the Safavid-era Kashan Rothschild carpet in the Doha Museum of Qatar. In the Safavid period, mixed and new pictorial elements are used and the technique of carpet weaving with silk flourishes in the production of carpets for the nobility. This study answers these questions: What are the properties of Kashan Rothschild carpet motifs? What is the background of designs in this carpet? What is its weaving, material and color structure and properties? This research method is descriptive-historical and the method of collecting information is documentary. The Rothschild carpet is woven during the time of king Tahmaseb of the early Safavid dynasty, the beginning of the flourishing era of Iranian-Islamic art, and Kashan is the place of its weaving. The art of this city is famous for using symbolic motifs and warm colors are mainly used in its works. The analysis of the motifs shows that the arrays used in the Rothschild rug generally include the particular Safavid flowers such as Shah Abbasi and Chandpar and decorative arrays from the Timurid period such as Chinese clouds which are depicted based on historical floral motifs and Far Eastern motifs. These flowers, leaves, and stems are embossed on the Khatai bands in positions and angles of image from above and sideview, in various sizes and colors such as yellow, cream, navy blue, and red. The weaver artist and designer of this carpet is unknown and uses bright and main colors in its structure. This carpet is made of pure silk and the colors shine on it. The method of weaving the Rothschild carpet is internal and flat without lint. In general, this 16th-century carpet has many influences from the art of the Far East, China, and the Timurid period, which is combined with unity and uniformity with native craftsmanship, rich culture, and new and common Iranian motifs of its time.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ ویژگیهای ساختاری و نقوش فرش روتشیلد کاشان محفوظ در موزۀ هنر اسلامی دوحه الهه پنجهباشی( دانشیار دانشگاه الزهرا، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران شیوا علایییزدی کارشناس ارشد رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران چکیده فرشبافی و طراحی فرش چون دیگر هنرهای ایران در دورۀ صفوی از تجلی و شکوفایی برخوردار شد.
در این مقاله نقوش، رنگ، جنس و بافت فرشی با نقوش گیاهی از دورۀ صفوی بررسی میشوند؛ نوشتار حاضر به مطالعۀ ساختار بصری و فیزیکی فرش روتشیلد کاشان دورۀ صفوی در موزۀ دوحۀ قطر میپردازد.
تحلیل نقوش نشان میدهد که آرایههای استفادهشده در فرش روتشیلد عموماً شامل نقش گلهای مختص دورۀ صفوی مانند گل شاهعباسی و چندپَر و آرایههایی تزئینی از دورۀ تیموری مانند ابرهای چینی است که با اقتباس از نقوش تاریخی گل و نقوش خاور دور تصویر شدهاند.
در این پژوهش به بررسی ویژگیها و ساختار نقوش و رنگ یکی از شاهکارهای فرش دوره صفوی، فرش لچکترنج ابریشم خاندان روتشیلد بافتۀ کاشان محفوظ در موزۀ هنر اسلامی در دوحۀ قطر پرداخته میشود.
جامعۀ آماری این پژوهش فرش لچکترنج روتشیلد بافتهشده در کاشان مربوط به دورۀ صفوی در موزۀ هنر اسلامی دوحۀ قطر است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از دیگر نقوش پرکاربرد در هنر ایرانی در طول تاریخ گل لتوس و گلهای بومی ایرانی چون گل اناری است که امتداد استفاده از آن در دوران اسلامی مشاهده میشود (شکل 6).
بهطور کلی، این فرش قرن 16م دارای تأثیرات زیادی از هنر خاور دور، چین و دورۀ تیموری است که با یگانگی و یکدستی با صنعتگری بومی، فرهنگ غنی و نقوش ایرانی جدید و متداول زمان خود ترکیب میشود.