چکیده:
چکیده
اهداف نهادهای مؤثر در فرآیندهای ساخت و ساز حریم کلان شهر جهت حل مسائل افتراق های مدیریتی خود مستلزم بهره گیری از الگوهای نوین و کارآمد هستند. کاربست ابزارهای متداول مدل سازی در شهرها و کلان شهرها علاوه بر تبیین صریح صورت مسئله، منجر به کشف راه حل های سازنده می شود. این ابزارها در صورتی که به خوبی استفاده شوند، درک و شناخت مسائل دنیای واقعی را تسهیل می کنند. یکی از این ابزارها نظریه بازی است. در همین راستا پژوهش حاضر بر آن شد تا از رهیافت نظریه بازی به تحلیل ساختارهای نهادی در فرایندهای ساخت و ساز در حریم کلان شهر تهران بپردازد.
روش شناسی: پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر در سال 1401 انجام شد. داده های مورد نیاز پژوهش به روش اسنادی- پیمایشی (مصاحبه و مشاهده) گردآوری شد. جامعه آماری شامل مدیران و یا کارشناسان که بر اساس نمونه گیری هدفمند و نظری تعداد ۲۰ نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. با استفاده از روش تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل داده های مطالعه صورت پذیرفت. از مدل گراف، به عنوان ابزاری مناسب برای مدل سازی و تحلیل مسائل پیچیده، بازی شکل گرفته بین ذینفعان مختلف نهادهای ساخت و ساز در حریم کلان شهر مدل سازی و تحلیل شد و با استفاده از نرم افزار GMCR+ انجام گرفت.
یافته ها: نتایج مدل سازی نشان داد از 42 وضعیت شدنی، 6 وضعیت تعادلی و 6 وضعیت نیمه پایدار وجود دارد.
نتیجه گیری: تحلیل های ائتلافی نهادها نشان می دهد مطلوبیت ساختارهای نهادی در این کلان شهر که واجد تحقق حداکثری منافع بازیگران باشد، مستلزم اصلاحات ساختاری است که معطوف به حفاظت محیط، قدرت هماهنگی، منطبق با اسناد فرادست و ظرفیت سازی و حضور فعال بازیگران باشد.
کلید واژه ها: ساختار های نهادی، ساخت و ساز، حریم کلان شهر، تهران، نظریه بازی، مدل گراف.
Effective organizations in the construction processes in the city limits need to use new and efficient models to solve discrete management problems. Using common modeling tools in cities and big cities, in addition to accurately determining the problem also identifies effective solutions. If these tools are used well then the understanding of real world problems will be facilitated. One of these tools is "game theory". This research tries to analyze the organizational structures in the construction processes in Tehran with the help of game theory.
Methodology
This descriptive-analytical research was conducted in 1401. The data required for this research were collected by the "documentary-survey" method (interview and observation). The statistical population of this research includes managers and experts who were selected based on purposeful and theoretical sampling and their number is 20 people. Also using the content analysis method, the data of this research was analyzed. The graph model was also used as a suitable tool for modeling, analyzing complex issues and analyzing the state of the game among different stakeholders of organizations related to construction in the city. GMCR+ software was used for this modeling.
Findings
The results of this modeling show that among the 42 situations, there are 6 stable and 6 semi-stable situations.
Conclusion
Aggregate analyzes of organizations show that the desirability of organizational structures in the city of Tehran which has the potential to maximize the interests of actors, requires structural reforms and these reforms should focus on environmental protection and coordination power and be consistent with upstream documents and provide capacity building and active presence of actors.
Keywords: organizational structures, construction, city limits, Tehran metropolitan, game theory, graph model.