چکیده:
آموزش ادبیات کلاسیک ،به ویژه شاهنامه، برای کودکان اهمیت بسیاری دارد. پرسش اصلی ما در این پژوهش این است که چگونه میتوان با روشی جذاب کودکان را با شاهنامه آشنا کرد تا علاوه بر بهرهمندی از این گنجینهی عظیم، توانمندیهای شناختی آنها نیز پرورش بیابد. برای طراحی این روش، دانشها و روشهای سه حوزه را ترکیب کردهایم: نظریات یادگیری، روشهای ارتقای خلاقیت و یافتههای سابوتسکی دربارهی فواید استفاده از واقعیت جادویی برای کودکان. با تحلیل و بررسی این دانشها دریافتیم که میتوان با استفاده از بازیهای جادویی به اغلب شاخصهای تدریس فعال چون لذت بردن کودک از فرآیند آموزش، ارتقای توانایی حل مسأله، خلاقیت و هوشهای چندگانه دست یافت. در نهایت، نام این روش را «بازی و شاهنامه» گذاشتیم. بازیها در این روش براساس ترتیب اجرا و کارکرد آنها در تحقق اهداف این روش، تحت چهار عنوان طبقهبندی شدهاند: بازیهای پیشزمینهای، بازیهای مروری، بازیهای تجسمی و در نهایت، بازیهای نمایشی/داستانی.
Teaching classical literature, especially Shahnameh, is very important for children. The main question of this research is how to introduce Shahnameh to children in an attractive way so that in addition to their benefiting from this huge treasure, their cognitive abilities are also developed. To design this method, we have combined knowledge and methods from three areas: learning theories, methods of promoting creativity, and Sabotsky's findings about the benefits of using magical reality for children. By analyzing this knowledge, we found that using magic games, most of the indicators of active teaching are achieved, such as the child's enjoyment of the educational process, the development of problem-solving ability, creativity, and multiple intelligences. Finally, we named this method "Game and Shahnameh". The games in this method are classified under four headings based on the chronology of performances and their role in the realization of the goals of this method: background games, review games, visual games, and finally, theatrical/story games.