چکیده:
امام علی(علیه السلام) در حکمت 205 «نهج البلاغه» درباره اهمیت «علم و دانش» می فرماید: هر ظرفی بر اثر قرار دادن چیزی در آن از وسعتش کاسته می شود؛ مگر پیمانه علم که هرقدر از دانش در آن جای گیرد وسعتش افزون می گردد!از همان ابتدا که بشر آفریده شد، شروع به یادگیری کرد. ولی روح و فکر و قوه عاقله انسان کاملا با آن متفاوت است؛ هرقدر علوم تازه در آن قرار دهند گویی گنجایش بیشتری پیدا می کند، هر علمی سرچشمه علم دیگری می شود و هر تجربه ای تجربه دیگری با خود می آورد و به یک معنا تا بی نهایت پیش می رود و این دلیل اهمیت فوق العاده آن را می رساند و اشاره است به این که ما از فراگیری علوم هرگز خسته نشویم؛ زیرا که واقعا خسته کننده نیست، بلکه نشاط آور و روح پرور است. هنگامی که انسان می بیند در کنار نهالی که - از یک مسئله علمی در سرزمین مغز خود - کاشته نهال های دیگری جوانه می زند و می روید و اطراف خود را زیبا می کند، قطعا به شوق و نشاط می آید. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم به بررسی جایگاه علم و دانش در کلام امام علی و نهج البلاغه بپردازیم
خلاصه ماشینی:
جایگاه علم و دانش اندوزی در کلام امام علی(ع) و نهج البلاغه (تاریخ دریافت 15/03/1401 تاریخ تصویب 12/09/1401) هدایت تاری کارشناسی ارشد فقه و حقوق و رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو استان کرمانشاه چکیده امام علي(عليه السلام) در حکمت 205 «نهج البلاغه» درباره اهميت «علم و دانش» مى فرمايد: هر ظرفى بر اثر قرار دادن چيزى در آن از وسعتش كاسته مى شود؛ مگر پيمانه علم كه هرقدر از دانش در آن جاى گيرد وسعتش افزون مى گردد!از همان ابتدا که بشر آفریده شد، شروع به یادگیری کرد.
با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم به بررسی جایگاه علم و دانش در کلام امام علی و نهج البلاغه بپردازیم واژگان کلیدی: نهج البلاغه، دانش، علوم آموزی، امام علی (ع)، علم اندوزی، دانشمند بخش اول: بررسی و شناخت علم و دانش در اسلام علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است.
آیه های قرآن کریم و صدها حدیث در مجموعه ارزشمند سخنان اهل بیت در بیان اهمیت علم، اقسام، شرایط و مسائل علم، آموزش و نیز مذمت جهل و آثار آن آمده است که با توجه به موضوع این پژوهش، علم و دانش از دیدگاه امام علی(ع) بررسی می شود.
هم چنین در مورد علم معلول به علّت در نهج البلاغه آمده است که ذعلب یمانی از امام علی(ع) سؤال کرد:«هَلْ رأیتَ ربَّک یا أمیرالمؤمنین؟» امام(ع) فرمودند: «چشمها او را درک نمی کند، لکن دل ها به وسیله حقایق ایمان او را درک مینمایند» (طباطبایی،1388: 117-121).