چکیده:
این مقاله کوشیده است تا دیدگاه استاد بهبودی، در مورد فعالیت غلات و زنادقه، در جعل حدیث و دس، در
کتابهای حدیثی شیعه را بررسی نماید؛ از این رو در این مقاله مواردی که استاد بهبودی به عنوان مدعای خود
گرفته اند را مورد مطالعه قرار داده و با بررسی برخی ازآنها، خلاف نظرات استاد را برداشت نموده است؛ همچنین کوشیده است تا نشان دهد که اصحاب ائمه علیهم السلام با ارائه راهکارهایی، توانستند فعالیت غلات و زنادقه را در این زمینه محدود ساخته و مانع وضع و جعل گسترده در احادیث و کتب حدیثی شوند.
خلاصه ماشینی:
com مقدمه مرحوم محمد باقر بهبودی براساس مبانی فقه الحدیثی و مبانی علمی خویش، به جعل زدایی و ضعف زادیی از مجموعه احادیث شیعه پرداخته و با تألیف کتابهایی تحت عنوان صحیح به پالایش احادیث کتب اربعه مخصوصاً کتاب کافی همت گماشته است؛ البته فعالیت ایشان در این زمینه با مخالفت برخی از حدیث پژوهان مواجه گردیده است، اما به نظر میرسد در پی این مخالفتها ایشان اثر دیگری را به عنوان کتاب علل الحدیث به رشته تألیف در آوردند که میتواند مبنایی برای شناخت دیدگاههای ایشان در زمینه نقد متنی و سندی حدیث باشد؛ همچنین کتاب معرفة الحدیث ایشان نیز دربردارنده دیدگاههای رجالی و منبعشناسی ایشان است که مرور این کتاب، میتواند نظرات خاص ایشان درباره برخی افراد و اعتبار کتب حدیثی را برای ما روشن سازد.
(سبحانی، 1433، 213) 2-1-2- دس در کتب حدیث توسط ابن ابی العوجاء به دلیل ربیب حماد بودن یکی دیگر از مواردی که بهبودی برای سخنان خود، مؤید آورده است، این است که سخنی را از سید مرتضی در مقدمه صحیح الکافی نقل میکند که سید، در فصلی از کتاب امالی خود، در مورد فعالیتهای غلات، به سخن ابن ابی العوجاء اشاره میکند که میگوید:”لئن قتلتمونی لقد وضعت فی احادیثکم اربعه الاف حدیث مکذوبه مصنوعه.