چکیده:
حبط، امری بسیار سرنوشتساز برای انسان است؛ زیرا میتواند تمامی اعمال نیک را باطل ساخته و فرجام فرد، به شقاوت منتهی شود. این نگاشته درصدد است تا مسئله حبط را با رویکردی تطبیقی بین دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان و ابنعاشور در التحریر و التنویر، و یافتن نقطه نظرات مشترک یا غیر مشترک ایشان، بررسی کند. روش تحقیق، به صورت کتابخانهای و توصیفی تحلیلی، با استفاده از تحلیل واژگان و الفاظ است. مهمترین یافتههای تحقیق عبارتاند از: غیر حقیقی دانستن تعبیر حبط از سوی هر دو مفسر، حال از باب مجاز یا کنایه یا تمثیل، دنیایی دانستن زمان حبط، قائل بودن به رفع توأمان آثار دنیوی و اخروی عمل بر اثر حبط، پذیرش دیدگاه موازنه و موافات از سوی ابنعاشور و رد هر دو دیدگاه از سوی علامه، قول به تأثیرِ مستقیمِ عملْ در سرنوشت فرد از سوی ابنعاشور و در برابر، دیدگاه علامه مبتنی بر نقشِ صورتِ معنویه حاصلْ از عملِ فرد، در سعادت یا شقاوت وی که رویکردی فلسفی است، نظرگاه شمول حبط نسبت به اعمال مؤمنان و کافران از سوی علامه، و اختصاص حبط به اعمال نیک مؤمنان از سوی ابنعاشور و موارد دیگر.
Nullification (habt) is a very crucial thing for human beings because it can nullify all good deeds and lead to the wickedness and destruction of the person. This study seeks to comparatively examine the issue of habt (destruction and nullification of deeds) taking the viewpoints of ʿAllama Tabatabai in al-Mizan and that of Ibn ʿAshur in al-Tahrir wa al-tanvir. The common points and differences have been scrutinized using library resources and a descriptive-analytical method. The most important findings of the research are: Knowing the interpretation of habt as untrue by both interpreters, whether it is figurative or allegorical, knowing the time of nullification as worldly, believing in the elimination of both worldly and otherworldly effects due to nullification, accepting the view of balance on the part of Ibn Ashur and the rejection of both views by ʿAllama Tabatabai, the notion of the direct effect of action on the destiny of the person by Ibn ʿAshur. On the contrary, ʿAllama's view is based on the role of the spiritual form resulting from one's action, on his happiness or misery which is a philosophical approach. Also, the inclusion of nullification of the deeds of the believers and infidels by Allama, and nullification being prerogative of the good deeds of the believers by Ibn Ash'ur and other cases.