چکیده:
پرستوهای کابلاولین اثر از سهگانۀ یاسمینا خضراء، نویسندۀ الجزایری است که در سال 2002به چاپ رسید. این اثر روایتگر ترسها و رنجهای مردم کابل در دوران طالبان است. آنچه نویسنده سعی در به تصویرکشیدن آن دارد، زندگی اسفناک مردم افغانستان در زمان حکومت طالبان است. این مقاله بر آن است تا با استفاده از نقد جامعهشناختی کلود دوشه که بر مبنای تحلیل متن است، به مطالعۀ گفتمانهای اجتماعی پرستوهای کابل بپردازد. از نظر دوشه منتقد از محتوای ظاهری اثر عبور میکند و به بررسی ساختارهایی در اثر میپردازد که در تولید محتوا و چهارچوب آن نقش دارند. ازاینرو، در این مقاله برآنیم تا با کاربرد این روش به مطالعۀ گفتمانهای اجتماعی متن بپردازیم که عبارتند از: خانواده، زن، فقر و ویرانی و سپس با یافتن مفهوم نشانهها و ناگفتههایی که در ذیل هر مکان، شخص و یا هر دالی در متن نهفته است، به تحلیل جامعهنگار این اثر که عبارت است از افراطگرایی و خشونت دست یابیم، با این رهیافت که جامعۀ متن، بازتاب همان جامعۀ مرجع؛ یعنی جامعۀ افغانستا ِن تحتسلطۀ طالبان است و ناکامیها و درنهایت نابودی مردم این کشور را از نگاه راوی به تصویر میکشد
The Swallows of Kabul is the first work by Algerian author, Yasmina Khazra, in 2002. Thiswork narrates the fears and sufferings of the people of Kabul during the Taliban era. Whatthe author is trying to portray is the deplorable lives of the Afghan people during the Talibanregime. This research intends to study the social discourses of The Swallows of Kabul usingthe sociological critique of Claude Duchess, which is based on text analysis. According toDuchess, the critic goes beyond the content of the work and examines the structures in thework that are involved in the production of the content and its framework. Therefore, thisstudy intended to use this method to study the social discourses of the text, which are family,woman, poverty and destruction, and then find the meaning of the signs and unspoken wordsthat lie under each place, person or sign in the text. The sociological analysis of this work,which is extremism and violence, is based on the approach that the society of the text is areflection of the outer society, the Taliban-dominated Afghan society, and depicts the failuresand eventual destruction of the Afghan people from the narrator's point of view.
خلاصه ماشینی:
ازاين رو، در اين مقاله برآنيم تا با کاربرد اين روش به مطالعۀ گفتمانهاي اجتماعي متن بپردازيم که عبارتند از: خانواده ، زن، فقر و ويراني و سپس با يافتن مفهوم نشانه ها و ناگفته هايي که در ذيل هر مکان، شخص و يا هر دالي در متن نهفته است ، به تحليل جامعه نگار اين اثر که عبارت است از افراطگرايي و خشونت دست يابيم ، با اين رهيافت که جامعۀ متن ، بازتاب همان جامعۀ مرجع ؛ يعني جامعۀ افغانستان تحت سلطۀ طالبان است و ناکاميها و درنهايت نابودي مردم اين کشور را از نگاه راوي به تصوير ميکشد.
ازاين رو، ميتوانيم با خوانش جامعه شناختي پرستوهاي کابل ، رنج ها و سرخوردگيهاي مردم افغانستان را در زمان اشغال طالبان نشان دهيم و بر اين نکته تأکيد کنيم در جامعه اي که افراطگري بر آن حاکم است ، خشونت به عنوان ثمرٔە آن دامنگير جامعه و همۀ نهادهاي حياتي آن خواهد شد و عاقبت کار چيزي جز نيستي و زوال مردم نيست .
قبل از پرداختن به اين موارد ذکر اين نکته ضروري است که در سالهاي اخير مقالات مختلفي در زمينۀ تحليل يک اثر براساس نقد جامعه شناختي کلود دوشه ارائه شده که از آن جمله ميتوان به خوانش جامعه شناختي مرگ 1 Sociocritique 2 Régine Robin 3 Marc Angenot 4 Pierre Popovic قسطي لويي فردينان سلين (۱۳۹۴) به کوشش فارسيان و ريشه هاي آسمان رومن گري (۱۳۹۸) به کوشش جواري اشاره کرد.
در اين راستا تحليل گفتمانهاي اجتماعي پرستوهاي کابل ، مؤلفه هاي جامعه اي را ترسيم ميکند که جامعۀ متن از آنها الهام گرفته است .