چکیده:
با ﭘﻴﺮوزی اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ایران معماری ایران وارد تحولات جدیدی شده و از منظر رویارویی با معماری یک دگر اندیشی و روند حرکتی معماری تحت قالب جنبشی هویتی رخ میدهد که نگرش های متفاوت و جدیدی به همراه دارد. با توجه به جریانات فکری ارتباط با غرب در قبل و بعد از دوره پهلوی و همچنین نگرشهای دانشگاه محور و انقلابی که بینش ارزشمند هویتطلبانه داشتند بیشتر نظریهها و طراحیهای مدرن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت توجه به ارزشهای ملی و هویتی سوق داده شد. در اکثر نگرشهای مطرح توجه به پارادایمهای پست مدرن همراه با تحولات جهانی و حتی کپیبرداری از آن را نیز به همراه داشت. و همچنین یک دگر اندیشی و روند حرکتی معماری در دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت قالب جنبشی هویتی رخ میدهد که نگرش های متفاوت و جدیدی به همراه دارد. با توجه به موارد مطروحه هدف از این پژوهش ﺗﺒﻴـﻴﻦ نگرشهای نوین مطرح در معماری معاصر ایران بعد انقلاب از منظر نوآوریهای مدرن میباشد. برای رسیدن به این مهم از روش تحلیلی - توصیفی و به طور خاص از روش تحلیل محتوا و استنباطی استفاده شده است. نتایج حاصل از مفاهیم تحلیل استنباطی نشان میدهند که نگرشهای مطرح در معماری معاصر بعد از انقلاب از منظر نوآوریهای مدرن؛ در سه سطح تقلیدی، انتقالی و مفهومی قابل استنتاج میباشند.
With the rise of Iran, Iranian architecture has entered new developments and from the perspective of confrontation with architecture, a dissent and the movement of architecture occur in the form of an identity movement that brings different and new attitudes. Considering the currents of communication with the West before and after the Pahlavi period, as well as the university-oriented and revolutionary attitudes that had valuable identity-seeking insights, most modern theories and designs after the victory of the Islamic Revolution shifted to national and identity values. In most of the proposed approaches, attention was paid to postmodern paradigms along with global developments and even copied from it. Also, a dissent and architectural movement in the period after the victory of the Islamic Revolution occurs in the form of an identity movement that brings different and new attitudes. According to the proposed cases, the purpose of this study is ینﻴﻦ New approaches to contemporary Iranian architecture after the revolution from the perspective of modern innovations. To achieve this, the analytical-descriptive method and in particular the content analysis and inferential method have been used. The results of the concepts of inferential analysis show that the attitudes in contemporary architecture after the revolution from the perspective of modern innovations; They can be deduced in three levels of imitation, transitional and conceptual.
خلاصه ماشینی:
مکاشفه ي نگرش هاي مطرح در معماري معاصر ايران بعد از انقلاب از منظر نوآوريهاي مدرن 1 مهدي نيکنام تاريخ دريافت :٧ /١٤٠١/٢ قربان محبوبي٢ حسن ابراهيمي اصل ٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٥ چکيده با پيروزي انقلاب اسلامي ايران معماري ايران وارد تحولات جديدي شده و از منظر رويارويي با معماري يک دگر اـنديشـــي و روـند حرکتي معمـاري تحـت قـاـلب جنبشـــي هويتي رخ ميدهـد کـه نگرش هاي متفـاوت و جـدـيدي ـبه همراه دارد.
ـبا توجـه ـبه موارد مطروحه هدف از اين پژوهش تبيــــين نگرش هاي نوين مطرح در معماري معاصـر ايران بعد انقلاب از منظر نوآوريهاي مدرن ميباشـد.
نتايج حاصـل از مفاهيم تحليل اسـتنباطي نشـان ميدهند که نگرش هاي مطرح در معماري معاصـر بعد از انقلاب از منظر نوآوريهاي مدرن ؛ در سـه سـطح تقليدي، انتقالي و مفهومي قابل استنتاج ميباشند.
پرسـش اصـلي تحقيق بدين گونه اسـت که ؛ نگرش هاي مطرح در معماري معاصـر بعد از پيروزي انقلاب اسـلامي ايران به چه صـورت و با توجه به چه پارادايم هايي پديدار شـدند؟ و در قالب جزئيتر داراي چه قالب فکري از نظر نوآوري و مدرنتيه بوده اند؟ ٢-چارچوب نظري پژوهش ٢-١- معماري معاصر و آرکي تايپ ها واژه کهن الگو يکي از برابر نهاده هاي فارسي واژه مرکب «آرکي تايپ »برگرفته از واژەء مرکب «آرکه تيپوس » به معناي لغوي الگويي اسـت که چيزي را از روي آن ميسـاختند.
با توجه به اينکـه معمـاري معـاصـــر ايران چـند پارادايم و نگرش را در خود ميبيـند لذا نگرش هاي جديد معماري معاصـر از آغاز انقلاب اسـلامي در حوزه نوآوريهاي مدرن به چند رکن ميباشـد که در ادامه مورد بررسي و تحليل قرار ميگيرد.
نگرش هاي مطرح در منظر نوآوريهاي مدرن بعد از انقلاب در معماري معاصر ايران نوع نگرش هاي (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٣.