چکیده:
مسئله خیروشرّ یکی ازمباحث مهمی است که همواره افکارِمتفکرانِ ادیان مختلف وهمچنین مردم عادی را نیز به خود جلب نموده. ودر چین باستان ، نیز بسیار حائزاهمیت بوده. چنانکه می توان گفت، این دونیروی متضاد دراین سرزمین برای پایداریِ جامعه ونظامِ اخلاقی وهمچنین ایجادِ نظم، نقشی محوری یافته. طبق متون تائوته چینگ و نیزدربسیاری ازتعالیم اخلاقی لائوتزو تاثیر ِنقشِ این دوقاعده ( خیروشرّ) به وضوح دیده می شود . که درواقع منشاء این دوقاعده، همانتضادِّ بین اساسی ترین ساختارِطبیعت ، یعنی، دوعنصرِمکملِ، یین (زمین،منفی، مونث)ویانگ(آسمان ،مثبت، مذکر،)می باشد. که این دو ، بعنوان سرچشمه های دگرگونی و نماد های آفرینش اند. وهماهنگیِ بین آنها، باعثِ نظمِ درهستی می گردد. لذا سوالِ قابل طرح این است، که تاچه حد ، این دونیرو درجهان بینی و سلوکِ فردی ِتائویی ، نقش اساسی را ایفاء می کنند؟ وچگونه می توان بین این دونیرو تعادل ایجاد کرد؟بدین ترتیب پژوهش حاضر به بحث وبررسی نقش نیروهای خیروشرّ درکیهان شناسی وانسانی شناسی تائوئیسم براساس متون تائوته چینگ می پردازد.
The issue of Good-and-Evil is one of the important problem that has always been the thoughts of the thinkers of different religions as well as the people. It also attracts ordinary people. in ancient China, it was also very important. As we can say that this two conflicting sides in this land have a central role for the sustainability of society and the moral system and order.According to the teachings of Tao,Te,Ching and in many of Elyotseh's moral excellence, the role of these two menstrual (Good-and-Evil) can be seen clearly. In fact, the origin of these two rules, are the same contradiction between the most basic structure of nature, namely, Two Complementary Elements, )yin(earth, negative, female (yang) heaven, positive, Male.These are the sources of change and symbols of creation. And the harmony between them brings order to the world So the question can be stated, that these two forces - to what extent do,- play an essential role in the Taoys' individual conduct and his view to the world And how can there be a balance between them?Thus, the present study discusses the role of good and evil forces in the Ontology and anthropology of Taoism based on Taoist Qing texts.Keywords: Ontology, Anthropology, Good and Evil, Te,Ching , Yin and Yang
خلاصه ماشینی:
لذا سوالِ قابل طرح اين است ، که تاچه حد ، اين دونيرو درجهان بيني و سلوکِ فرديِ تائويي ، نقش اساسي را ايفاء مي کنند؟ وچگونه مي توان بين اين دونيرو تعادل ايجاد کرد؟ بدين ترتيب پژوهش حاضر به بحث وبررسي نقش نيروهاي خيروشرّ درکيهان شناسي وانساني شناسي تائوئيسم براساس متون تائوته چينگ مي پردازد.
بدين ترتيب سئوالاتِ اساسي که دراين خصوص مطرح مي گردد ، اين است که : آيا درآئين دائو هستي (جهان اکبر) و انسان (جهان اصغر) از اين دو نيروي متضاد متاثرگشته ؟ واين تاثيربه چه ميزان وچگونه است ؟ همچنين براي حفظ نظم کيهاني ورستگاري ، انسان بايد چه تدابيري را بيانديشد؟ باتوجه به اينکه دررشته اديان دردين دائو درمورد تاثير نيروهاي خير وشردرکيهان شناسي وانسان شناسي به زبان فارسي تحقيقات علمي به مقدارکافي صورت نگرفته و اگر منبعي هم يافت شود يا معتبر نبوده و يا اينکه بيشتر مطالب آنها شبيه بهم و تکراري بوده .
بدين ترتيب جنبه نوآوري پژوهشِ حاضر، به علتِ بيانِ اهميت ونقشِ نيروهاي خيروشر در حوزه هاي : کيهان شناسي ونيز انسان شناسي براساس متون مقدسِ تائوته چينگ در آئينِ دائو مي باشد.
(فيتس جرالد، ١٣٨٤،ص ٤١) ٢ - ارواح شرّ (گوي Gui) : ارواحِ آزارگرِ انسان هايي هستند که پس ازمرگ به سبب خودکشي و بدکرداري نتوانسته اند رهايي يابند ودرهيات ارواح شيطاني وخبيث به زمين و زاد گاهِ خودبازگشته اند ، بدين دليل که دورِه خودرا درآنجا که سرنوشتِ آنان است به پايان ببرند وپس ازپايان اين دوره ، ارواحِ گويي به دوزخ مي روند.