چکیده:
این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از مقایسه و تطبیق، به تحلیل نقش مؤلفة «توجه» در ادراک حسی از منظر ملاصدرا میپردازد. ملاصدرا در باب ادراک حسی تقریرهای گوناگونی دارد. در همة این تقریرها نقش توجه بهعنوان ویژگی اساسی نفس انکارناپذیر است. این نقش گویای ویژگی فعال نفس در ادراک حسی و سایر فرایندهای نفسانی است که بر اساس مبانی خاص ملاصدرا دربارة نفس و حقیقت ملکوتی آن استوار است. نظریة ملاصدرا را دربارة توجه میتوان بر دو اساس تبیین نمود. الف) نظریة تعدد قوای نفس و ب) نظریة وحدت قوا و اعتقاد به مراتب نفس. بر اساس دیدگاه نخست که به دیدگاه مشائیان نزدیکتر است، توجه به منزلة نوعی صافی محدود کننده و گلوگاه عمل نموده و در فرایند ادراک و تجرید از ورود بسیاری از دادهها از یک مرحله به مرحلة بعد جلوگیری میکند. بر اساس دیدگاه دوم که بر پایة مبانی خاص حکمت صدرایی استوار است نفس بر طبق درجه قوت خود از منبع توجه برای اعمال خاص خود استفاده میکند. در این تبیین توجه همانند منبع نوری است که گاه بی اختیار و گاه به ارادة نفس بر اموری بازتاب یافته و آنها را روشن و برای نفس حاضر و معلوم میسازد. دامنة این بازتاب و گستردگی و ژرفای آن به قدرت و توان نفس و مرتبة آن بستگی دارد. مدل توجه از منظر ملاصدرا با مدلهای ارائه شده در نظریات جدید روانشناسان شباهتها و تفاوتهایی دارد و امتیاز آن این است که توجه را در همة فرایندهای درون آدمی نشان میدهد.
The present article, adopting a comparative descriptive-analytical method, deals with the role of "attention" in sensory perception from Molla Sadra's point of view. Mulla Sadra has presented various interpretations of sensory perception. In all these interpretations, the role of attention as a fundamental characteristic of the soul is undeniable. This role expresses the active feature of the soul in sensory perception and other processes, which is based on Mulla Sadra’s specific principles underlying his view of the soul and its divine nature. Mulla Sadra's theory of attention can be explained using two bases: a) the theory of multiplicity of powers of the soul and b) the theory of the unity of powers and belief in the levels of the soul. According to the perspective of the powers of the soul which is closer to the peripatetic views, attention acts as a kind of limiting filter and a bottleneck in the process of perception and abstraction, which prevents a lot of data from moving across the stages. Based on the levels of the soul, and the specific principles of Sadra's wisdom, the soul uses the source of attention for its specific actions according to its power. In this explanation, attention is like a source of light that reflects on things sometimes involuntarily and sometimes voluntarily through the will of the soul to make them clear and presentable to the soul. The model of attention presented by Mulla Sadra has similarities with and differences from the latest models proposed by psychologists. The main advantage of this model is that it highlights attention in all in- human processes.
خلاصه ماشینی:
بدين سان نخستين گام براي ادراک حسي نوعي انتخاب و گزينش در ميان انبوه اطلاعات و داده هايي است که از طريق حواس دريافت شده است ، چرا که تنها آن دسته از اطلاعات حسي (احساس ها: داده هاي حسي) ادراک ميشوند که مورد توجه نفس قرار ميگيرند.
توجه به مثابه يکي از ويژگيهاي خاص نفس آدمي کاربرد ويژة تعبير توجه در آثار ملاصدرا مربوط به يکي از حالات يا ويژگيهاي نفس آدمي است که از بررسي موارد آن ميتوان نتيجه گرفت که اين ويژگي هر چند پديده اي مستقل و قوه اي متمايز از نفس نيست ، اما در غالب قواي ادراکي و افعال نفس نقش برجسته اي دارد.
اما عاملي که احساس را به مرحلۀ ادراک ارتقا ميدهد چيست ؟ از ديدگاه ملاصدرا اين عامل التفات و توجه نفس است : «فالادراک ليس الا بالتفات النفس الي ما تشاهده و المشاهدة ليست بصوره کليـة بل صورة جزئيه »(همو، ١٣٥٤، ص ٨١).
١. توجه و نظريۀ تنزل نفس در ادراک حسي ملاصدرا بر اين باور است که نفس در عين بهره مندي از قوا و مراتب مختلف هويتي واحد و بسيط دارد.
٥. توجه و انشاي صور محسوسات ملاصدرا بر اين باور است که نفس در هنگام ادراک حسي منفعل نيست ، بلکه صورت هاي محسوس با ابداع و اختراع نفس ايجاد ميشود.
همچنين ديدگاه ملاصدرا در مورد مراتب نفس و تأثير قوت و ضعف آن در عطف توجه به امور گوناگون ، نظريۀ وي را به ديدگاه هايي نزديک ميکند که براي توجه ، منبع واحد و يا منابع متعددي در نظر ميگيرند که به مراحل مختلف فرايند ادراک حسي اختصاص مييابد.