چکیده:
«بلوغ»، پل ارتباطی گذر از دوران کودکی به مرحله حاکمیت عقل است. بلوغ پدیدهای است که انسان را از دوران شیرین کودکی به حاکمیت عقل و منطق میرساند. این مقاله با رویکرد فقهی و اصولی به بیان نشانهها و مفهوم بلوغ میپردازد. ابتدا آیات مربوط به بلوغ را بررسی نموده و به این نتیجه میرسد که، در قرآن کریم هیچ اشاره اثباتی و سلبی به سن خاصی برای اثبات بلوغ نشده است. از نظر نگارنده، ذکر انبات و احتلام به عنوان علایم طبیعی بلوغ در این آیات و مطرح نکردن سن خاص، نشانگر عدم مدخلیت سن در تعیین بلوغ است. حال سوال این است که آیا سن بلوغ، صرفا یک تعیین شرعی و تعبدی است و یا براساس تحولاتی است که در نوجوانی هر انسانی رخ میدهد؟ اگر تعبدی محض نیست، پس عواملی مانند زمان، مکان، تغذیه، اقتصاد و... در آن دخیل میباشند. بررسی آراء فقهای متقدم و متاخر که دز این تحقیق به آن پرداخته شئه است، بیانگر این است که بلوغ، یک مساله تعبدی نیست بلکه، یک موضوع خارجی است. علائم و امارات شارع مقدس برای بلوغ، موضوعیت ندارد، بلکه طریقیت دارند.
The purpose of the present study is to review the age of puberty and its concept from the view of Imamiyah jurisprudence. The method of study is descriptive-analytic and the results indicate that in the Noble Qur'an, there is no mention of confirmation or negation of a certain age for puberty. Pubic hair and nocturnal emission, not a certain age, have been mentioned as the natural signs for puberty in the verses so it shows that age is not an indicator to determine puberty. The question is whether the age of puberty is merely a religious and binding determination or it is based on some transformations that occur during the adolescence of every human. If it is not a merely binding issue, some other factors such as time, place, nutrition, economy, and … are effective on that. Reviewing the ideas of prior and recent jurists indicates that puberty is not a binding issue, but rather it is an external subject. Signs and symptoms mentioned by the holy legislator for puberty are not as a matter of ends but instruments.