چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی فیلم آژانس شیشهای به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا به جهت نقد گفتمان دولت حاکم در زمان ساخت این فیلم، یعنی دولت سازندگی در سالهای دهۀ هفتاد است. نویسندگان با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی و روش نشانهشناسی، ضمن شناسایی مؤلفههای گفتمان دولت حاکم، زمینههای نقد سیاسی در سینمای دهۀ هفتاد را واکاوی میکنند. فیلم آژانس شیشهای نیز با درونمایههای قدرتمند سیاسی یکی از فیلمهای شاخص در این زمینه در سالهای دهۀ هفتاد محسوب میشود. این پژوهش نشان میدهد نقد گفتمان سیاسی در فیلم حاتمیکیا با زبانی صریح علیه سیاستهای کشور در سالهای پس از جنگ صورت گرفته و زمینۀ تضادها و قطببندیهای سیاسی و اجتماعی در کشور مورد کندوکاو قرار میگیرد. در این تحقیق، ضمن توجه به چارچوب مفهومی تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی و بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی، برای تحلیل دادهها از روش نشانهشناسی ساختارگرا استفاده شده است.
The purpose of this study is to examine the Glass Agency movie directed by Ebrahim Hatamikia in order to critique the discourse of the government at the time of making this film, in the seventies. The authors used the method of qualitative analysis of content and, by identifying the components of governmental discourse, explore the contexts of political criticism in cinema in the 1970s. The Glass Agency is also one of the most important films in this area in the 1970s with strong political themes. In the post-war years between Iran and Iraq, he ruled the country with an economic development vision. In the film The Glass Agency, Ebrahim Hatamikia uses this question as a starting point and criticizes the performance of the government. This study shows that the critique of political discourse in Hatamikia’s film is explicitly used against the policies of the country in the post-war years and examines the context of political and social conflicts in the country.