چکیده:
اگرچه امامیه به پیروی از اهلبیت (ع) به فاعلیت حقیقی و نفی جبر باورداشته اند، اما متکلمان امامیه در ادوار مختلف تاریخی قرائت ها و تبیین های متفاوتی از نحوه فاعلیت انسان ارائه داده اند. در مدرسه حله که روش کلامی و مفاهیم پایه متکلمان به فلسفه نزدیک شد، تبیین متکلمان از فاعلیت نیز تغییر کرده است. این نوشتار تلاش می کند نشان دهد اگرچه متکلمان حله با اثبات قدرت بر فعل و ترک، پیش از انجام فعل و اراده ای که مخصص قدرت است نقش انسان در پدید آمدن افعال را تاکید کردند، اما از سوی دیگر با پذیرش الگوی علیت فلسفی از دیدگاه متکلمان پیش از خود فاصله گرفتند. در تبیین متکلمان حله از یک سو قدرت و اراده انسان در یک نظام طولی معلول اراده و قدرت حق تعالی است و از سوی دیگر علت تامه برای صدور فعل تلقی می شود که لازمه این دیدگاه صدور ضروری فعل خواهد بود.
Although the Imamiyya follow the Ahl al-Bayt (a.s.) and believe in the real agency and the negation of predestination, the Imamiyya theologians have presented different readings and explanations of the human agency in different historical periods. In the Helleh school, where the theological method and basic concepts of theologians approached philosophy, the theologians' explanation of agancy has also changed. This study attempts to show that although the theologians of Helleh emphasized the role of man in the emergence of actions by proving the power over action and it’s abandon, before performing the action and will that is specific to power, on the other hand, by accepting the model of philosophical causality dissent from the point of view of perior theologians. In the explanation of Helleh theologians, on the one hand, the power and will of man in a longitudinal system is a consequence of the will and power of the Almighty, and on the other hand, it is considered the cause of the act which requires the point of view of essential issuance of action.