چکیده:
مسئله اساسی سیاست، قدرت است و انتظار ظهور حضرت ولیعصرعج، انتظار عصر قدرت اسلام است. هدف پژوهش حاضر تبیین قدرت متعالی در نظام سیاسی مهدوی با محوریت مهدویتپژوه برجسته، مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی است. در این راستا با استفاده از چارچوب نظری سه ضلعی نظام داخلی، نظام فاعلی و نظام غایی که از ابتکارات یکی از متفکران مسلمان بوده، منابع قدرت بهعنوان نظام داخلی، کارگزاران قدرت بهعنوان نظام فاعلی و اهداف قدرت بهعنوان نظام غایی بررسی شده است. این بحث براساس روش دلالت که در دانش اصول فقه ارائه شده تبیین شده است. آیتالله صافی گلپایگانی قدرت را به دو بخش اذنی و ذاتی تقسیم و در پنج دسته طبقهبندی میکند و قدرت حضرت ولیعصرعج را قدرت اذنی و از خدا میداند. یافته تحقیق حکایت از آن دارد که ایشان از بدو تولد تا ظهور حضرت و تشکیل نظام سیاسی مهدوی را با رویکرد به قدرت تحلیل نموده است و نظام سیاسی مهدوی را مظهر تام و تمام اسماءالحسنای الهی میداند.
The basic issue of politics is power, and the waiting for the reappearance of Imam Mahdi is the issue that the era of Islamic power is waiting for. The current research aims to explain the transcendent power in the Mahdavi political system, focusing on views of the prominent Mahdavi scholar, the late Ayatollah Safi Golpayegani. In this regard, using the triangular theoretical framework of the internal system, the effective system and the ultimate system, which was one of the initiatives of one of the Muslim thinkers, the sources of power as the internal system, the agents of power as the effective system, and the goals of power as the ultimate system have been examined. This issue has been explained based on the method of implication that is presented in principles of jurisprudence (Usul Fiqh). Ayatollah Safi Golpayegani divides the power into two parts, permissive and inherent, and classifies it into five categories, and considers the power of Hazrat Waliasr (Imam Mahdi) as permissive and from God. The findings of the study suggest that he has analyzed the Mahdavi political system from the birth to the reappearance of Imam Mahdi and as well as formation of the Mahdavi political system with an approach to power, and considers the Mahdavi political system to be the manifestation of all the Divine Names.
خلاصه ماشینی:
قدرت متعالي در نظام سياسي مهدوي در انديشه آيت الله صافي گلپايکاني ع ۲ رضا محمدزاده ۱ رضا لک زايي تاريخ دريافت : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ تاريخ پذيرش : ۱۴۰۱/۱۲/۰۲ چکيده مسئله اساسي سياست ، قدرت است و انتظار ظهور حضـرت وليعصـرع ، انتظـار عصـر قـدرت اسلام است .
لله صافي بـراي محـال بودن ايـن مدل از قدرت ذکر مي کند، اين است که اعطاي استقلال کامـل بـه موجـود ممکـن ، مسـتلزم خروج ممکن از امکان و تبـديل ممکن الوجـود بـه واجـب الوجود اسـت کـه محـال بودن آن ۱۱٥ بـديهي اسـت (صـافي گلپايگـاني ، ۱٣٩۱، ج ۱، ص ٥٤)؛ بنـابراين از منظـر آيـت ا.
لله صـافي گلپايگـاني چنـين قـدرتي را منافي با توحيد، نفي غلو و آياتي مثل «ذلک تقدير العزيز العليم » (انعـام ، ٩۶) نمـي دانـد؛ در عين حال معتقد است اثبات اين گونه قدرت براي فرشتگان و غير آنها «در تمـام سـازمان کائنات » در نهايت اشکال است و اگر دليل قاطعي بـر آن اقامـه نشـود، قـول بـه غيـرعلم است (صافي گلپايگاني ، ۱٣٩۱، ج ۱، ص ۶۶).
لله صافي گلپايگاني از جمله اموري که تجلي توحيد را در ظهور حضـرت مهدي ع روشن مي سازد، اين است که اهداف توحيدي اسلام مثل وحدت حکومت و نظام ، وحدت قانون ، وحدت دين و وحدت جامعه ، به دست آن حضرت تحقق مي يابد و همان گونه که در احاديث وارد شده اسـت ، خـدا خـاور و بـاختر جهـان را بـه دسـت آن حضرت فتح مي نمايد؛ چنان که در روايت معروف جابر است که رسول خـداص فرمـود: «ذلک الذي يفتح علي يديه مشارق الأرض ومغاربهـا» (صـافي گلپايگـاني ، ۱٤٢٢، ج ۱، ص ۱٠۶)؛ به اين ترتيب حکومت توحيـد، بـا قـدرت متعـالي توحيـدي خـويش توحيـد را در ابعـاد مختلف سبک زندگي بشر جاري و ساري مي سازد.