چکیده:
Srōš is a great Zoroastrian diviniy in the Avesta and Middle Persian texts. He functioned as a warrior and a fighter against evil, a high priest, and one of the judges of the soul in the afterlife. In the Avesta, four separate hymns are dedicated to Srōš, which implies his important position among the Zoroastrian divinities. The name of Srōš survived as a divine messenger in the Iranian literature of the Islamic period. However, Srōš’s name was missing in royal inscriptions, and his name did not appear among the pantheon of Iranian divinities in Greek, Roman and Syriac sources. Due to this absence, the status of Srōš in ancient Iran and his possible visual representation has not given due recognition or attention. In this paper, first the characteristics and functions of Srōš in Zoroastrian literature studies are described. Then, on the basis of Zoroastrian textual sources, and Srōš’s status and iconographic evidence in pre-Sasanian Iran and in eastern Iran, and his possible visual representation is investigated during Sasanian period. The results of this study indicate that Srōš was probably depicted both anthropomorphically (charioteer motif) and non-anthropomorphically (the rooster and ear motif) , and these images were inspired by Zoroastrian beliefs
سروش مظهر اطاعت و فرمانبرداری,ء یکی از ایزدان برجسته زردشتی است که در اوستا و متشون پهلوی بارها
مورد ستایش قرار گرفته و به یاری خوانده شده است. وی در کسوت یک جنگجو و ستیزهگر با پلیدیء روحانی
عالی مقام و نیز یکی از داوران روان درگذشتگان, نقشی کلیدی و مهم در دیانت زردشتی ایفا میکند. در اوستا
چهار سروده مستقل به این ایزد اختصاص یافته که نشان از اهمیت وی در میان اایزدان مزدیسنا دارد. نام
سروش حتی در ادبیات ایران دوران اسلامی و به عنوان پیامرسان الهی نیز باقی مانده است. با این حال هیچ گاه
از او در کتیبههای سلطنتی نام برده نشده و در منابع یونانی» رومی و سریانی نیز اشارهای به سروش در میان
ایزدان ایرانی نمیشود. همین امر موجب شده تا امروزه نقش و جایگاه سروش در میان ایرانیان باستان و تصاویر
احتمالی این ایزد در اثار باستانشناختی انگونه که بایسته است مورد توجه قرار نگیرد. در این مقاله ابتدا
جایگاه. ویژگیها و خویشکاریهای ایزد سروش در متون مقدس زردشتی بررسی شده و سپس با استناد به
همین منابع و همچنین نظر به جایگاه و شمایلنگاری سروش در ایران (پیش از ساسانی) و ایران شرقی»
احتمال وجود شمایلنگاریهای این ایزد در اثار دوره ساسانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج به دست
امده از این پژوهش نشان میدهد که تصاویر مرتبط با سروش به احتمال به شکل غیر انسانی (خروس و گوش)
و در یک مورد با سیمای انسانی (گردونه سوار) بر اثار این دوران نمایش داده شده و این نقوش تاحدود زیادی
متاثر از اندیشهها و باورهای دینی زردشتی است.