چکیده:
در عصر حاضر و شعر معاصر ایران اعم از قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بهره گیری و تأثیرپذیری شاعران از قرآن آشکار است. شعر پیش از انقلاب علی رغم قرآن ستیزی و دین گریزی رایج در آن عصر، سرشار از مضامین قرآنی است. بعد از انقلاب اسلامی نیز شعر پارسی با عطش فراوان به مفاهیم و مضامین قرآنی روی آورد. در واقع، شاعران معاصر وارث چهارده قرن حکومت اسلامی در ایران و مسلمانان ایرانی نژاد هستند که به خواندن کتاب الهی خود خو گرفته اند و در آثار و نوشته های خود از این کتاب مقدس اقتباسها کرده و بسیاری از کلمات و تعابیر و امثال و حکمت های آن به زبان مردم راه پیدا کرده است. در این مقاله به ارائه شواهدی از چگونگی تأثیر قرآن از حیث مضامین و قصص، اسلوب و ساختار و لغات و ترکیبات در شعر معاصر فارسی و دو شاخه متفاوت و مجزای آن پرداخته شده است. نتایج حاکی است شاعرانی چون: پروین اعتصامی، محمد حسین شهریار، امیری فیروزکوهی، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، محمد رضا شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج، علی موسوی گرمارودی، سیمین بهبهانی، سپیده کاشانی، علم معلم، نصرالله مردانی، محمود شاهرخی، قیصر امین پور، سلمان هراتی، حسن حسینی و احمد عزیزی بیشترین تأثیر را از قرآن و اسلوب هنری آن پذیرفته اند.تاثیرپذیری شعر معاصر از آموزههای قرآنی از دو منظر مورد توجه قرار میگیرد؛ یکی از جهت تاثیرپذیری صوری و ظاهری و دیگری باطنی و محتوایی.
In the present era and the contemporary poetry of Iran, both before and after the Islamic revolution, the use and influence of poets from the Qur'an is obvious. The pre-revolutionary poetry is full of Quranic themes, despite the anti-Quran and religious evasion common in that era. After the Islamic revolution, Persian poetry turned to Quranic concepts and themes with great thirst. In fact, contemporary poets are heirs of fourteen centuries of Islamic rule in Iran and Iranian Muslims who are accustomed to reading their divine book and have adapted from this holy book in their works and writings, and many words, interpretations, proverbs and wisdom It has found its way into the language of the people. In this article, evidence of the influence of the Qur'an in terms of themes and stories, style and structure, words and compositions in contemporary Persian poetry and its two different and separate branches has been presented. The results indicate that poets such as: Parveen Etisami, Mohammad Hossein Shahryar, Amiri Firouzkohi, Sohrab Sepehri, Mehdi Akhwan Tahalit, Forough Farrokhzad, Mohammad Reza Shafiei Kodkani, Hoshang Ebtahaj, Ali Mousavi Garmarodi, Simin Behbahani, Sepideh Kashani, Alam Moallem, Nasrallah Mardani, Mahmoud Shahrokhi, Qaiser Aminpour, Salman Herati, Hassan Hosseini and Ahmed Azizi have accepted the greatest influence from the Quran and its artistic style. The influence of contemporary poetry from Quranic teachings is considered from two perspectives; One in terms of formal and outward impressionability and the other inward and content.