چکیده:
اندیشه سیاسی در ایران بویژه در دورانی که نضج گرفت، ترکیبی از ذهنی پردازی ها در کسوت گفتمان های اسلامی، ملی و تمدنی جدید بود که رویکرد حذفی را نسبت به رقبا اعمال می کرد. نویسنده در این پژوهش یک پیوند منطقی بین ریشه و کارکرد گفتمان های غالب در اندیشه سیاسی با عنایت به رویکرد حذفی آنها در مقابل هم در مقطع زمانی بین دو انقلاب برقرار می کند. در این بحث فرض بر این است که اندیشمند سیاسی چه بصورت قالب گفتمانی و چه بصورت عنصر فردی دارای ذهنیتی نامنظم است که از رویکرد متعارف اندیشه سیاسی که مبتنی بر متدلوژی انتقادی است، فاصله می گیرد. برخورد دگماتیک، ترسیم مدینه فاضله و تعین گرایی ذهنی رویکردی غالب و مسلط در هر یک از گفتمان های اسلامی، ملی و تمدنی جدید می شود. هر یک از این گفتمان های تکرور در برخورد با سویه ی جدیدی بنام «سنت» در این بحث وارد می شود که پیامد آن آشفتگی فکری، عدم تحمل مخالف و توسل به رویکرد حذفی و در نتیجه ایدئولوژی زدگی می باشد. موضوعیت بحث از جهت نگرش های تاریخی اندیشه های سیاسی در ایران است که تا به امروز از طریق «گفتمان تکرو» در سیاست ادامه داشته و دیالکتیک اندیشه سیاسی را در خود مغفول داشته و تأثیر مخربی بر ارکان اجتماعی و سیاسی وارد کرده است.
Political thought in Iran, especially at a time when it was maturing, was a combination of subjectivism in the guise of new Islamic, national, and civilizational discourses that applied a eliminatory approach to rivals. In this research, the author establishes a logical link between the roots and function of the dominant discourses in political thought, considering their elimination approach to each other in the period between the two revolutions. In this discussion, it is assumed that the political thinker, both in the form of discourse and as an individual element, has an irregular mentality that distances itself from the conventional approach of political thought, which is based on critical methodology. Dogmatic approach, drawing the utopia and subjective determinism become the dominant approach in each of the new Islamic, national and civilizational discourses. Each of these maverick discourses in dealing with a new aspect called "tradition" enters into this discussion, which results in intellectual confusion, intolerance of the opposition, and the use of an exclusionary approach, resulting in ideology. The subject of the discussion is the historical attitudes of political ideas in Iran, which has continued to this day through "monolithic discourse" in politics and has neglected the dialectic of political thought and has had a destructive effect on social and political elements.