چکیده:
اوجگیری جنبش اجتماعی فمینیسم در دهههای شصت و هفتاد میلادی ابعاد گوناگون دنیای هنر را به چالشکشیده است. توجه فمینیستها به هنر پیامد منطقی تعهد اصلی فمینیسم یعنی پرداختن به نگرشهایی است که زنان و مردان دربارهی موقعیت زنان در جامعهی عصر خود داشتهاند. هنر برآمده از این جنبش، با تفسیر و ابطال تعمدانهی معنای تمامی ارزشهای زیباییشناختی سنتی و با بهچالشکشیدن مفهوم هستهی مرکزی هنر و تمرکز قدیمی تاریخ هنر بر نقاشی و معماری و مجسمهسازی، به جنبشهای مهم هنری پیوسته و خود باعث ایجاد جنبشهایی در درون آن نیز شده است. تصویرگری نیز بهعنوان شاخهای از هنرهای تجسمی که هم در گفتن داستان و هم در به اشتراکگذاری اطلاعات و به همان میزان در درک ما از دنیای مدرن نقش اساسی برعهده داشته است، از این امر مستثنی نیست. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که نظریههای فمینیستی چگونه در آثار هنری معاصر بهویژه در زمینهی تصویرسازی بازتاب یافته است. در این راستا در حوزهی تصویرسازی کتابهای کودکان از میان آثار دو تصویرگر ایرانی کتاب دو دوست از هدی حدادی و کتاب طوطی و بازرگان از مرجان وفائیان که رویکردهای فمینیستی در آنها به چشم میخورد، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتیجهی این مطالعه نشان میدهد که رویکرد فمینیستی را در آثار این دو تصویرگر با فراتررفتن از کلیشههای جنسیتی و مطرحکردن مسائلی همچون قدرت انتخاب و فاعلیت زنان، ارتباط زن-زن و زن-طبیعت، حضور زنان در عرصهی عمومی و جایگاه شغلی زنان در ارتباط با ساختار قدرت میتوان دید.
The rise of the feminist social movement in the 1960s and 1970s challenged various dimensions of the art world. Feminists' Attention to the Art of Logical Consequence The main commitment of feminism is to address the attitudes that men and women have towards the position of women in the society of their time. Art derived from this movement, by deliberately interpreting and refuting the meaning of all traditional aesthetic values and by challenging the central core concept of art and the old focus of art history on painting, architecture and sculpture, has joined important artistic movements and created movements within it. Has also been. Illustration is no exception as a branch of the visual arts that has played a key role in both storytelling and information sharing, as well as in our understanding of the modern world.This research, which is applied from the perspective of purpose, has been done in a descriptive-analytical manner and by studying feminism and some forms of this thought seeks to answer the question of how feminist theories are reflected in contemporary works of art, especially in the field of illustration. In this regard, in the field of children's book illustration, among the works of two Iranian illustrators, the book Do Doost (Two Friends) by Hoda Haddadi and the book The Parrot and the Merchant by Marjan Vafaeian, in which feminist approaches can be seen, were selected as an example. The results of this study show that the feminist approach in the works of these two illustrators goes beyond gender stereotypes and raises issues such as women's power of choice and activity, woman-woman and woman-nature relationship, women's presence in the public arena and women's job position in relation. Visible with power structure.
خلاصه ماشینی:
Gender Discrimination به شيوه هاي گوناگون ، چه آنجا که در کنار يک متن و چه آنجا که خود مستقل به کار گرفته ميشود، حضور پررنگي در زندگي اقشار گوناگون جامعه با جنسيت ها، نژادها، قوميت ها و سنين مختلف دارد؛ بنابراين ارتباط ميان مشاهده پذيري جامعه از برابري جنسيتي ١ و توجه به ديگر گروه هاي به حاشيه رانده شده با حوزه ي تصويرسازي بسيار درخور تأمل است .
Gender Equality در اين مقاله ابتدا رويکرد فمينيسم به هنر، خاصه در حوزه ي تصويرگري کتاب کودک، معرفيشده و سپس کتاب دو دوست از هدي حدادي و طوطي و بازرگان از مرجان وفائيان بررسي شده است .
همچنين در بخشي از همين مقاله با عنوان اختصاصي «هنر عليه کليشه »، آثار موفق و ساختارشکني همچون طوطي و بازرگان با تصويرگري مرجان وفائيان را مدنظر قرار داده و تلاش کرده چگونگي تحول در بازنمايي الگوهاي رايج جنسيتي را در تصاوير اين کتاب نشان دهد.
نتيجه ي اين بررسي نشان دهنده ي وجود شکاف بسيار عميق در اين کتاب ها بين زنان و مردان از لحاظ جايگاه اجتماعي، حرفه و تخصص ، خرد، فرديت ، فاعليت و نقش هاي خانوادگي است که حاصل آن بازتوليد کليشه هاي جنسيتي براي کودکان ايراني به نظر ميرسد.
خوانش و تحليل تصاوير با رويکرد فمينيسم انجام گرفته و با تکيه بر داده هاي کسب شده ، پشتوانه ي نظري تحقيق و باتوجه به خصوصياتي که يک اثر تصويرگري را با رويکرد فمينيسم مينمايد و همچنين با جست وجو در فضاي مجازي و بررسي کتاب هاي تصويري منتشرشده ، از ميان آثار دو هنرمند تصويرگر (هدي حدادي و مرجان وفائيان ) دو اثر که بيشترين ويژگيهاي مدنظر را داشتند، به عنوان نمونه ي تحليل انتخاب شده اند.