چکیده:
پژوهش حاضر نقش سه عامل پیام ادراکشده، واقعیت مفهومشده و باورهای مخاطب را در ارتباط با شیفتگی و از طریق سنت کیفی و روش مصاحبه عمیق بررسی کرده است. مطالعه واکنش 13 نوجوان دختر و پسر ایرانی 13 تا 18سال به چند مضمون انیمیشنی نشان داد که 1-معنای واقعیت برای هر مخاطب متفاوت است؛ بنابراین واقعیت داشتن یا نداشتنِ محتوا، به تنهایی نمیتواند، عامل اصلی شیفتگی باشد. 2. مرز بین درونفکنی باورهای روایی و فرافکنی باورهای خود به محتوای انیمیشنی بسیار نامشخص و محو است؛ بهاین ترتیب نمیتوان با قطعیت گفت که مخاطب تحتِ تأثیر شیفتگی نسبت به محتوا، باورهایی را درونی کرده است 3. بین باورهای مخاطب و واقعیت مفهومشده ارتباط وجود دارد. انعکاس باورهای مخاطب در محتوای انیمیشنی، میزان واقعنمایی آن را بیشتر میکند. باورهای مخاطب و واقعیت مفهوم شده با ادراک مخاطب از محتوا ارتباط دوسویه دارد و هر یک دیگری را تقویت میکند. در نهایت، هسته اصلی شیفتگی نسبت به محتوای تخیلی، مخاطب با تمامِ ویژگیهای روانی، جمعیتشناختی و فرهنگی اوست.
We applied grounded theory to study how and why Iranian teenagers aged between 13-18 are involved in foreign animated movies. Specifically, the role of 3 main categories namely perceived reality and audiences’ perceptions and their believes in causing involvement in animated movies were taken into consideration. In case of audience perceptions, the results show that audience members are often obsessed with their own perceptions of the text so that two different types of perceptions were led to the same level of involvement. Reality is also very subjective so that being real or unreal cannot predict involvement in animated movies. The study, because of its qualitative nature and lack of pretests, cannot explain, whether introjection or projection played the main roles in involvement with the animated movies. However, it supports the idea that receiver or audience, with all their social, psychological and cultural characteristics, is the main reason behind experiencing involvement in animated movies.
خلاصه ماشینی:
شيفتگي مخاطبان نوجوان به انيميشن هاي خارجي 2 سيد محمد مهدي زاده ١، عاطفه رضوان نيا تاريخ دريافت :٠٠/٠٤/٠٧، تاريخ تاييد٠٠/٠٧/١٠ چکيده پژوهش حاضر نقش سه عامل پيام ادراکشده ، واقعيت مفهوم شده و باورهاي مخاطب را در ارتباط با شيفتگي و از طريق سنت کيفي و روش مصاحبه عميق بررسي کرده است .
در اين ميان ، برخي مطالعات (براي مثال ديکمان ٨ و موران ٩، ٢٠٠٤) تأييد کرده اند که «سن » عامل مهمي در جذب شدن و احساس شيفتگي نسبت به متون تخيلي است و اين احتمال وجود دارد که کودکان و نوجوانان به دليل «آگاهي پايين نسبت به محدوديت هاي جهان واقعي»، کمتر نسبت به اين متون «تفکر انتقادي» داشته باشند و به قولي اين «تصور» وجود دارد که مخاطب کودک و نوجوان به هنگام مواجهه شدن با محتواهاي تخيلي، بيشتر از آنکه در وضعيت «بازانديشي در خود يا خودآگاهي» باشند در «وضعيت جذب و شيفتگي يا ناخودآگاهي» قرار دارند (پاتر؛ مهديزاده ، ١٣٩٣: ٣٨-٤١).
در اين مقاله ، از رهگذر مطالعه واکنش مخاطبان نوجوان ١٣ تا ١٨ سال به چهار مضمون انيميشني که در بالا به آن اشاره شد، قصد داريم به اين پرسش پاسخ دهيم که سه عامل پيام 136 ادراکشده ؛ واقعيت مفهوم شده و باورهاي مخاطب چگونه در شيفتگي مخاطبان نقش ايفا ميکنند؟ پياپي ٦٩ چارچوب مفهومي الف ) شيفتگي شيفتگي به عنوان يک سازه نوع خاصي از ارتباط است که بين مخاطبان و شخصيت ها و روايت هاي رسانه اي برقرار ميشود.