چکیده:
اندیشمندان علوم سیاسی و اجتماعی غربی چندین سده است که با روشهای اثباتی، فرااثباتی، انتقادی، تفهمی، تفسیری و هرمنوتیکی، تحلیل گفتمان و ... در حوزه علوم انسانی سکولار، اندیشهها و نظریههای سیاسی اجتماعی تولید میکنند؛ در صورتی که در جهان اسلام و ایران، فقها با بهره گیری از روش اجتهادی که دارای بیش از هزار سال سابقه دیرینه در متن حوزه است، توانستهاند یکی از مطمئنترین روشهای بومی تجربه شده در تولید اندیشه در حوزه علوم انسانی اسلامی را خلق و معرفی نمایند. با این حال و به رغم ارزشهای بی بدیل روش اجتهادی رایج و مرسوم در کشف و استنباط مسائل فقهی و خلق نظریه در علوم انسانی اسلامی، دغدغه و مسأله اصلی این نوشتار توصیفی- تحلیلی این است که با توجه به تحولات و حوادث واقعه جدید آیا روش اجتهادی رایج و مرسوم «اجتهاد مصطلح» کارایی و پویایی خود را حفظ نموده است؟ و دیگر اینکه روش شناسی اجتهادی مد نظر امام خمینی(ره) در مقایسه با روش «اجتهاد مصطلح و مرسوم» فقهای قبلی از چه امتیازات و ویژگیهای برخوردار است؟ و نیز چگونه میتوان فرآیند روش و شیوه اجتهادی امام را در مورد تولید اندیشه فقهی- سیاسی در حوزه علوم انسانی اسلامی، عملیاتی و با مصادیق عینی و تجربی نشان داد؟ نتایج و یافتهها بیانگر آنست که امام خمینی(ره) ضمن تأکید بر اینکه اصل اجتهاد به عنوان یک روش در خلق نظریه و عمل در حوزه علوم انسانی اسلامی که باید به بهترین وجه در حوزهها توسط فقیهان و دانشمندان دینی پی گرفته شود، بر این نکته تأکید داشتند که اجتهاد مصطلح و سنتی در حوزهها کافی نبوده و در این زمان و یا زمانهای دیگر نخواهد توانست جوابگوی نیازهای متنوع و پیچیدۀ جوامع بشری باشد لذا یکی از نوآوریهای روشی امام خمینی در عرصه فقاهت، گشودن افقهای جدید در زمینه استنباط، با طرح مسأله نقش زمان و مکان در روش شناسی اجتهادی است. بااینکه در آثار فقهای بزرگ شیعه در گذشته نیز اشارههایی به این مسأله شده است؛ اما طرح روشن و دقیق و عملیاتی کردن آن در صحنه اجتماع از ابتکارات و نوآوریهای امام خمینی بود چنانکه بازخوانی و بازشناسی تاریخ اجتهاد خود گویای این مسأله است.
For several centuries, Western political and social science thinkers have been producing social political ideas and theories with positivist, meta positivist, critical, understanding, interpretive and hermeneutic methods, etc. in the field of human sciences; If, in the Islamic world and Iran, Fogaha, by using the method of ijtihad, which has more than a thousand years of history in the text of the field, have been able to create and introduce one of the most reliable native methods experienced in the production of thought in the field of Islamic humanities. do However, despite the unique values of the common and conventional ijtihad method in discovering and inferring jurisprudential issues and creating theory in Islamic humanities, the main concern and problem of this descriptive-analytical writing is whether according to the developments and events of the new event Has the common and conventional method of ijtihad "traditional ijtihad" preserved its efficiency and dynamics? And secondly, what advantages and characteristics does the methodology of ijtihad according to Imam Khomeini (RA) have in comparison with the "conventional and traditional ijtihad” method of previous Fogaha? Also, how can the process of Imam's ijtihad process regarding the production of jurisprudential-political thought in the field of Islamic humanities be shown operationally and with concrete and experimental examples? The results and findings indicate that Imam Khomeini (RA) by emphasizing that the principle of ijtihad as a method in creating theory and practice in the field of Islamic humanities should be followed in the best way by fogaha and religious scholars, this It has been mentioned that conventional and traditional ijtihad in the fields is not enough and it will not be able to meet the diverse and complex needs of human societies at this time or in other times. Therefore, one of the methodological innovations of Imam Khomeini in the field of feghahat is opening new horizons. In the field of inference, the role of time and place is in ijtihad by posing the problem. Although there have been references to this issue in the works of great Shiite Fogaha in the past; However, the clear and precise plan and its implementation in the community scene was one of Imam Khomeini's initiatives, as the rereading and recognition of the history of ijtihad is self-explanatory of this issue.