چکیده:
بازار کاشان دربردارندۀ یازده مسجد تاریخی است. این مساجد در کنار بناها و مجموعههای دیگر، بخشهای مهمی از پیکرۀ بازار را تشکیل میدهند؛ و علاوه بر این در شکلگیری هویت بازار نیز نقش دارند. ازاینرو شناخت مساجد از جمله الگو و نحوۀ شکلگیریشان و جایگاهی که از آن برخوردارند، از اهمیت برخوردار است و به شناخت دقیقتر بازار کاشان منجر میشود. همانند سایر عناصر تاریخی شهرها، این مساجد نیز تغییر کردهاند و گاه بخشهایی از آنها از بین رفته و یا پس از تخریب بهصورت جدیدی بازسازی شدهاند. در این مطالعه، شناخت الگوها و نحوۀ کنارهم قرارگیری اجزا و فضاهای اصلی مساجد مدنظر است. لذا هدف این پژوهش شناخت و دستهبندی مساجد بازار کاشان است. در این راستا سه سؤال اصلی قابل طرح است: مهمترین فضاهای مساجد بازار کاشان کداماند؟ این مساجد دچار چه تغییراتی شدهاند و از نظر کالبدی فضایی چه انواعی را شامل میشوند؟ این مطالعه به روش توصیفی تاریخی و همراه با پیمایشهای میدانی صورت گرفته و تلاش شده تا طرح و ترکیب مساجد با یکدیگر مقایسه شوند. مطالعات صورتگرفته نشان میدهند که بازار کاشان عمدتاً و بلااستثنا شامل مساجد شبستانی است و هیچکدام از مساجد یادشده فضاهای گنبدخانه و ایوان ندارند. این در صورتی است که نمونههای مهمی همچون مسجد جامع، مسجد میرعماد و مسجد وزیر در کاشان دربردارندۀ دو فضای مهم گنبدخانه و ایوان هستند. این مطالعه همچنین نشان میدهد که مساجد بازار تاریخی کاشان را میتوان به دو گونۀ شبستانیِ بدون صحن و شبستانی با صحن تقسیمبندی کرد. علاوه بر این، مساجد شبستانی دارای صحن را نیز میتوان در دو دسته جای داد: نخست، آنهایی که دارای صحن یا حیاطی دارای تشخص فضایی هستند و دوم آنهایی که حیاط در آنها طرح یا جایگاه خاصی ندارد و صرفاً شامل فضاهای باز بدون شکل و تشخص است.
The historical Bazaar of Kashan includes 11 mosques. These mosques along other buildings and places form the basic elements of Bazaar structure. Besides, these historical mosques play a significant role in the identity formation of the bazaar. Hence, shedding light on the given mosques, including their patterns, formation, and positions can provide accurate knowledge of the Bazaar and will be helpful. Like other historical elements in this city, these mosques have also undergone changes; that is, some parts have been destroyed, and others have been reconstructed. Regarding this background, the present study aims at figuring out the patterns, the assemblage of the principal elements, and the space of these mosques. In other words, the main objective is to identify and categorize these mosques inside the Bazaar of Kashan. In this respect, the following questions were addressed: what are the main spaces in these mosques? What changes and transformation have these mosques had undergone? How many types do they have in terms of spatial organization? Using a descriptive-historical method along with field surveys, the researcher has tried to compare the designs and compositions of these mosques. The surveys revealed that these mosques were mostly hypostyle ones; none had chambers and domes, while in the city of Kashan some grand mosques such as Jame Mosque, Mir-Emad Mosque, and Wazir Mosque included two key spaces, i.e., chambers and domes. This study also demonstrated that these mosques could be split into two types; that is, hypostyle mosques without and with courtyards. Furthermore, the hypostyle ones with courtyards could be put into two groups: those with courtyards and spatial identity and those in which courtyards had no special design or position, yet they contained open spaces without a shape or an identity.