چکیده:
هنر نگارگری ایران همواره در پیوند ناگسستنی با ادبیات غنی و آکنده از تعبیرات عرفانی و حکیمانه قرار داشته است و نگارگران نیز تلاش نمودهاند تا معانی را به زبان تصویر متجلی سازند. یکی از مهمترین منابع مصورسازی برای نگارگران ایرانی در طول دورههای مختلف، خمسه نظامی است.در این نوشتار، نگاره «مجنون به خیمهگاه لیلی میرسد» تحلیل و بررسی میشود. هدف از گشودن سطوح معانی در تناسب با ویژگی فرمال اثر مجنون به خیمه گاه لیلی میرسد، این است که قاعدههای تصویری و امکاناتی که تصویر مذکور برای هنر آینده میگشاید را برجسته نمایند. در نتیجه، کانونهای روایی و ترکیببندی نقاشی به طور کامل همخوان نیستند و معنا میان این دو به وجود آمده است. معنادار به مجموعهای از ترکیب خطوط و رنگها گفته میشود که در شخص ایجاد انگیزش زیباییشناسی میکند. به گفته رولان بارت، «تصویر روایت دارد چه برسد به این که تصویر خود نوعی شعر نگاری و نگارگری برای شعر باشد». فضاسازی و ترکیببندی انگار از ویژگیهای شاخص آن است که ارتباط بین ساختار تصویر و اثرپذیری از شرایط عصر صفوی را نشان میدهد. در حقیقت، برای بررسی معنایی که در اثر وجود دارد بایستی معنای سریع و ضمنی آنها را مورد بررسی قرار دهیم. معنی عینی معانی مورد انتظار یک مخاطب از چیزهای دیده شده است، معنای فرهنگی معانی است که توسط ارزشهای ویژه یک جامعه یا فرهنگ تعیین میشود. بنابراین روابط بین فرم و سطوح معنای تفسیر و ارزیابی وجود دارد. نشان دادن تطابق فرم و محتوا حسی از وحدت را در مخاطب به وجود میآورد و بررسی آن است که ما را به ارزیابی اثر هنری قادر میسازد.
The art of painting in Iran has always been in an unbreakable link with the rich literature full of mystical and wise expressions, and painters have also tried to express meanings in the language of images. One of the most important sources of illustration for Iranian painters at various epochs is Khamse Nizami. In this article, the painting “The madman reaches the night camp” is analyzed and studied. The purpose of opening the levels of meanings in accordance with the formal feature of Majnoon’s work is to highlight the image, rules and possibilities that the mentioned image opens for future art. As a result, the narrative centers and composition of the painting are not completely coherent and meaning is created in between. Significant is a collection of lines and colors that creates aesthetic motivation within a person. According to Roland Barthes, “the painting has a story, to the point that the painting itself is a sort of poetry and painting for poetry”. Specialization and composition are characteristics that show the connection between the structure of the image and the effectiveness of the conditions of the Safavid era. Indeed, to examine the meaning that exists in the work, one must examine its immediate and implied meaning. Objective meaning is the expected meaning for an audience from things seen, cultural meaning is the meaning determined by the particular values of a society or culture. Consequently, there are links between the form and levels of significance of interpretation and assessment. Showing the compatibility of form and content creates a sense of unity in the audience, and its scrutiny allows us to evaluate the artwork.
خلاصه ماشینی:
هدف از گشودن سطوح معاني در تناسب با ويژگي فرمال اثر مجنون به خيمه گاه ليلي ميرسد، اين است که قاعده هاي تصويري و امکاناتي که تصوير مذکور براي هنر آينده ميگشايد را برجسته نمايند.
مجنون به خيمه گاه ليلي ميرسد، نگارگري، خمسه نظامي، هفت اورنگ Aeshetic Analysis of the Painting “The Madman Arrives at Lily’s Camp” Nadere Nikjoo / Maser of Islamic Art, Faculty of Arts, Ferdous Insitute of Higher Education, Mashhad, Iran.
اين پژوهش با بهره گيري از منابعي همچون آدامووا (١٣٨٦)، بورکهارت (١٣٨٦)، آژند (١٣٨٤)، پاکباز (١٣٧٩)، حسيني (١٣٨٥)، گري (١٣٧٦)، ولش (١٣٧٤) و شريف زاده (١٣٧٥) نگاشته شده است .
از ويژگيهاي شاخص اثر مجنون به خيمه گاه ليلي ميرسد، فضاسازي و ترکيب بندي و ارتباط گوناگون بين ساختار تصوير و اثرپذيري از شرايط عصر صفوي است .
بنابراين تحولاتي در نگارگري به وجود آمد و اين از خصوصيات و ويژگيهاي مکتب مشهد عصر صفوي و نگاره هاي نسخه مصور هفت اورنگ است که مضامين داستاني را به زبان مردم عامه به تصوير ميکشد.
نتيجه هدف از گشودن سطوح معاني در تناسب با ويژگي فرمال اثر مجنون به خيمه گاه ليلي ميرسد، اين است که قاعده هاي تصويري و امکاناتي که تصوير مذکور براي هنر آينده ميگشايد را برجسته نمايند.
در نتيجه ، کانون هاي روايي و ترکيب بندي نقاشي به طور کامل همخوان نيستند و معنا ميان اين دو به وجود آمده است .
در نتيجه ، کانون هاي روايي و ترکيب بندي نقاشي به طور کامل همخوان نيستند و معنا ميان اين دو به وجود آمده است .